STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
BEZPIECZEŃSTWO I OCHRONA MAŁOLETNICH PRZED PRZEMOCĄ
W PRZEDSZKOLU MIEJSKIM NR 3 W OZORKOWIE
Podstawa prawna:
Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz. U. 1997.78.483) – zapisy regulująochronę dziecka przed przemocą, wyzyskiem i demoralizacją (do wykorzystania np. przyopracowywaniupreambułyPolityki ochronydzieci przed krzywdzeniem)
KonwencjaoPrawachDzieckaprzyjętaprzezZgromadzenieOgólneONZ20listopada1989 roku(Dz. U.1991.120.526 z późn.zm.)
U. 2023 poz. 1606 USTAWA z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”( Dz.U. 2023 poz. 1870).
Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2020 poz. 1309).
Ustawaz dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. 2014.191,
t.j. z późń. zm.) – zapisy regulują obowiązki nauczyciela oraz postępowania dyscyplinarnego wobec niego
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. - o systemie oświaty (Dz. U. 2004.256.2572, t.j. z późn.zm.) – w tym dokumencie zawarte są obowiązki placówki oświatowej, w tym uprawnieniadyrektoraplacówki
Ustawazdnia25lutego1964r.-Kodeksrodzinnyiopiekuńczy(Dz.U.2015.583,t.j.)
ustawa regulująca relację pomiędzy rodzicami a dzieckiem oraz rodzicami i placówkąoświatową,atakżewładzęrodzicielską,kontaktyrodzicazdzieckiemireprezentacjędziecka
Ustawaz dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. 1997.88.553 z późn. zm) oraz Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego – aktyprawneregulującem.in.interwencjęwprzypadkupopełnieniaprzestępstwanaszkodędziecka
Ustawa z dnia 17 listopada 1964r. – Kodeks postępowania cywilnego(Dz. U. 2014.101, t.j. z późń.zm.) – akt prawny regulujący m.in. interwencję wprzypadku zagrożeniadobradziecka,w tym jego zaniedbywania
Ustawa z dnia 26 października 1982r. o postepowaniu w sprawie nieletnich (Dz.U.2014.382,t.j.)–ustawaregulującam.in.interwencjęwprzypadkupopełnieniaczynukaralnegoprzezdziecko lubprzejawianiaprzeznie objawówdemoralizacji
Ustawa z dnia 20 września 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury
„NiebieskieKarty”orazwzorówformularzy„NiebieskaKarta”(Dz.U.2011.209.1245) (Dz. U.2005.180.1493 z późń.zm.) – ustawa regulującam.in. interwencjęwprzypadku stwierdzenia przemocyw rodzinie
Ustawazdnia23kwietnia1964r.–Kodekscywilny(Dz.U.2014.121,t.j.)
zakresregulacjidotyczącychochronydóbrosobistych dziecka.
Ustawa o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. (Dz.U. z 2022 r., poz. 1700).
Kodeksu postępowania karnego – art. 304, Kodeksu karnego – art.162,
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)
Preambuła
Dokument ten stworzony został na potrzeby Przedszkola Miejskiego Nr 3 wOzorkowie,abyjasno określićstandardyzmierzającedoprzestrzegania PrawDziecka.
„Dzieckotoczłowiek, tylko że mały…”, ma swoje prawa. WszyscypracownicysązobowiązanidoprzestrzeganiazasadPolitykiochronydzieciprzedkrzywdzeniem.Dziecko postrzegamy jako szczególną istotę, z którą mamy przyjemność współpracować,troszczyć się o nią, dbać ojejdobro,a także sprawić aby każdy dzień był radosną ibezpiecznąprzygodą.
Kierującsiędobremdzieci,pracownicyprzedszkoladążądoichwszechstronnegorozwojuz poszanowaniem ich praw. Pracownik przedszkola traktuje dziecko z szacunkiem orazuwzględniajegopotrzeby.Niedopuszczalnejeststosowanieprzezpracownikawobecdzieckaprzemocywjakiejkolwiek formie.
Rozdział I
Objaśnienieterminów
§1
Pracownikiem przedszkola jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowę cywilno-prawną. W myśl niniejszego dokumentu są to również wolontariusze, stażyści czy praktykanci przebywającywprzedszkolu.
Wolontariusz–osoba,która dobrowolnie i bez wynagrodzenia podejmujedziałanianarzeczprzedszkola.
Dzieckiemjest każdaosobado ukończenia 18roku życia.
Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dzieckawszczególnościjegoprzedstawicielustawowy(rodzic/opiekunprawny)lubinna osoba uprawniona do reprezentacji na podstawie przepisów szczególnych luborzeczenia sądu (wtym:rodzina zastępcza).
Zgodarodzica/opiekuna dziecka oznacza pisemną zgodę co najmniej jednego zopiekunówdziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunamidziecka należy poinformować opiekunów o koniecznościrozstrzygnięciasprawyprzezsąd rodzinno-opiekuńczy.
Przezkrzywdzeniedzieckanależy rozumieć takie działania, które powodują,żedziecko doznajekrzywdyfizycznej,emocjonalnej, seksualnej,zaniedbywania.
Przemocfizyczna-toceloweuszkodzenieciała,zadawaniebólu,groźbauszkodzeniaciałalubwywołanialęku.Jesttomin:popychanie,szarpanie,szturchanie, klapsy, ciągnięcie za uszy, włosy, szczypanie, kopanie, bicie ręką,pięścią,uderzeniewtwarz-tzw.„policzek",bicieróżnymiprzedmiotami,pozostawienie w niebezpiecznym miejscu, nie udzielenie niezbędnej pomocy,przypalaniepapierosem,duszenie,krępowanieruchów,topienie,polewaniesubstancjami żrącymi, użycie broni, itp. Skutkiem przemocy fizycznej mogą byćzłamania,siniaki, ranypoparzenia,obrażeniawewnętrzne.
Przemoc emocjonalna- to powtarzające się poniżanie, upokarzanieiośmieszaniedziecka,brakodpowiedniegowsparcia i uwagi.Wymagania ioczekiwaniawobecdziecka,którymniejestonowstaniesprostać.
Wykorzystywanie seksualne dzieci to aktywność seksualna z udziałem dziecka,podjęta przez dorosłego, nastolatkalub dziecko. To zmuszanie drugiej osoby doaktywnościseksualnejwbrewjejwoli,atakżekontynuowanieaktywnościseksualnej,gdyosobaniejestwpełniświadoma,bezpytaniajejozgodęlub,gdynaskutekzaistniałychwarunkówobawiasięodmówić.Przymusmożepolegać na bezpośrednimużyciusiły lubemocjonalnymszantażu.Jejformy tom.in. dotykanie, pokazywanie, oraz zmuszanie do dotykania miejsc intymnych, gwałt,wymuszaniepożyciaseksualnego,zmuszaniedoseksuzosobamitrzecimi,pokazywaniemateriałówpornograficznych,rozbieraniewbrewwoliitp.Sprawca ma przewagę wiekową, fizycznąlubintelektualnąnad swoją ofiarą.
Zaniedbywanieto nie zaspokajanie podstawowych potrzeb materialnychiemocjonalnychdzieckaprzezrodzicalubopiekuna.Niezapewnianie muodpowiedniegojedzenia,ubrań,schronienia,opiekimedycznej,bezpieczeństwa.
OsobaodpowiedzialnazaProceduręochrony dzieci to wyznaczony przezdyrektoraplacówki pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Polityki Ochrony Dzieciw przedszkolu.
Daneosobowedzieckajestkażdainformacjaumożliwiającaidentyfikacjędziecka.
Zespół interwencyjny – zespół powołany przez dyrektora przedszkola w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka. W skład zespołu mogą wejść: dyrektor,nauczyciele z grupy dziecka, specjaliści: psycholog, pedagog specjalny, pracownicy mający wiedzęokrzywdzeniu dziecka
§2
Obszary Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem
Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem tworzą bezpieczne i przyjazne środowisko Przedszkola. Obejmują cztery obszary:
Politykę Ochrony Małoletnich, która określa:
zasady bezpiecznej rekrutacji personelu do pracy w Przedszkolu,
zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko,
zasady reagowania w Przedszkolu na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia,
zasady ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych dzieci,
zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych,
personel – obszar, który określa:
zasady rekrutacji personelu pracującego z dziećmi w Przedszkolu, w tym obowiązek uzyskiwania danych z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym o każdym członku personelu oraz, gdy jest to dozwolone przepisami obowiązującego prawa, informacji z Krajowego Rejestru Karnego, a kiedy prawo na to nie zezwala, uzyskiwania oświadczenia personelu dotyczącego niekaralności lub braku toczących się postępowań karnych lub dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego,
zasady bezpiecznych relacji personelu Przedszkola z małoletnimi, wskazujące, jakie zachowania na terenie Przedszkola są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z dzieckiem,
zasady zapewniania pracownikom podstawowej wiedzy na temat ochrony małoletnich przed krzywdzeniem oraz udzielania pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:
rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci,
procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia,
odpowiedzialności prawnej pracowników Przedszkola, zobowiązanych do podejmowania interwencji,
zasady przygotowania personelu Przedszkola (pracującego z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami) do edukowania:
dzieci na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem,
rodziców/opiekunów dzieci na temat wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem,
zasady dysponowania materiałami edukacyjnymi dla dzieci i dla rodziców oraz aktywnego ich wykorzystania,
procedury – obszar określający działania, jakie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu Przedszkola, członków rodziny, rówieśników i osób obcych:
zasady dysponowania przez Przedszkole danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (Policja, Sąd Rejonowy III Wydział Rodzinny i Nieletnich, Centrum Interwencji Kryzysowej, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, placówki ochrony zdrowia), Załącznik n r 9 : do Standardów Ochrony Nieletnich oraz zapewnienia do nich dostępu wszystkim pracownikom,
zasady eksponowania informacji dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numerów bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży,
monitoring – obszar, który określa:
zasady weryfikacji przyjętych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem – przynajmniej raz w roku, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci, Załącznik nr 11 i Załącznik nr 12:
zasady organizowania przez Przedszkolekonsultacji z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami.
Rozdział II
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
§3
Rekrutacja pracowników Przedszkola odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Zasady Rekrutacji stanowią Załącznik nr 1 do niniejszych Standardów.
Wszyscy pracownicy przedszkola oraz wolontariusze, przed dopuszczeniem do pracy z dziećmi sprawdzani są w Krajowym Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle seksualnym.
Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko i dziecko – dziecko ustalone w Przedszkolu. Zasady stanowią Załącznik nr 7 do niniejszych Standardów.
Pracownicyprzedszkolaposiadająwiedzęiwramachwykonywanychobowiązkówzwracająuwagęnaczynnikiryzykakrzywdzeniadzieci.Obserwujączachowaniadzieci, analizują ich przekaz werbalny i niewerbalny mogący wskazywaćnadoznaniekrzywdy.
Wprzypadku wystąpieniauszkodzeniaciaładzieckanależywezwaćPogotowie Ratunkowe.
Wsytuacjikrzywdzeniadzieckazestronypracownikaświadek zdarzeniazobligowanyjestdozwróceniauwagipracownikowiorazzgłoszeniaincydentudyrektorowiplacówki.
Wraziepotrzebydyrektorinterweniujeprzepisami prawnymikodeksupracy.
Wprzypadkuzidentyfikowaniaczynnikówryzykapracownicyplacówkipodejmująrozmowęzrodzicami,przekazując informacjenatematdostępnejofertywsparciaimotywującich do szukania dlasiebie pomocy.
Pracownicymonitorująsytuację i dobresamopoczuciedziecka.
W przypadku uzasadnionego podejrzenia krzywdzenia dziecka lub brakupostępówwpoprawiesytuacjidzieckaalbonasileniusięobjawówkrzywdzenia,zostajewszczętaprocedura„NiebieskiejKarty” lub złożonywniosekdo sądurodzinnego owglądwsytuację dziecka/rodziny (załączniknr 5).
Rozdział III
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka przez rodziców
§4
W przypadku pozyskania przez pracowników przedszkola informacjiokrzywdzeniudzieckaprzezjegoopiekunównależyniezwłoczniepodjąćkrokiinterwencyjne,którezabezpiecządobro dziecka.
Równolegle do działań związanych z działaniami podejmowanymi wewnątrz przedszkola,mającyminaceluudzieleniewsparciadziecku,należyuruchomićproceduręzewnętrzną.
§ 5
PROCEDURAZEWNĘTRZNA-Wprzypadkuprzemocyfizycznej/psychicznej–szczególnąprocedurąwsytuacjachprzemocywrodziniejestprocedura„NiebieskiejKarty”, która została uregulowana w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. wsprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” wydanymjakoaktwykonawczynapodstawieart.9dust.5ustawyzdnia29lipca2005r. oprzeciwdziałaniuprzemocywrodzinie.
Wszczęcie procedury: następuje przez wypełnienie formularza „Niebieska Karta — A”przezprzedstawiciela jednegozpodmiotówwymienionychw art.9dust.2ustawy oprzeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (czyli policji, komisji rozwiązywania problemówalkoholowych, oświaty, służby zdrowia, pomocy społecznej), w obecności osoby, co doktórej istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie. Jeżeli osoba ta odmawiaudziałuwwypełnieniu karty, możeonazostaćwypełnionabez jej obecności.
Do wszczęcia procedury nie jest wymagana zgoda osoby pokrzywdzonej przemocą wrodzinie.
W przypadku podejrzenia stosowania przemocy w rodzinie wobec dziecka, czynnościpodejmowaneirealizowanewramachproceduryprzeprowadzasięcodozasady wobecnościrodzica,opiekunaprawnegolubfaktycznego.Jeżelitoteosoby mogąbyćsprawcami przemocy wobec dziecka, to działaniazudziałemdzieckaprzeprowadzasięwobecnościpełnoletniejosobynajbliższejwrozumieniu art. 115 § 11 Kodeksu Karnego. (współmałżonek, wstępni, zstępni, rodzeństwo i powinowaci, a także osoby pozostające w faktycznym wspólnym pożyciu z osobą pokrzywdzoną). Działania z udziałem dziecka,co do którego istnieje podejrzenie, że jest dotknięte przemocąwrodzinie, powinnybyć prowadzonewmiaręmożliwości wobecnościpsychologa.
Powypełnieniuformularza„NiebieskaKarta–A”osobie,codoktórejistniejepodejrzenie, że dotyczy jej przemoc, przekazuje się formularz „Niebieska Karta — B”.Jeżeli tą osobą jest dziecko, formularz „Niebieska Karta — B” przekazuje się rodzicowi,opiekunowi prawnemu lub faktycznemu albo osobie, która zgłosiła podejrzenie stosowaniaprzemocy w rodzinie. Po sporządzeniu formularza „Niebieska Karta – A” należy przekazaćgo do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego niezwłocznie, nie później niż wterminie 7 dni od dnia wszczęcia procedury. Kopię wypełnionego formularza „NiebieskaKarta–A”pozostawiasięuwszczynającegoprocedurę.Przewodniczącyzespołuinterdyscyplinarnego po otrzymaniu formularza „Niebieska Karta – A” niezwłocznie, lecznie później niż w ciągu 3 dni od dnia jego otrzymania przekazuje formularz członkomzespołuinterdyscyplinarnego.
Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji, do której zostało skierowanezawiadomienie.
§ 6
PROCEDURA WEWNĘTRZNA - W przypadku stwierdzenia przez pracownika przedszkola podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji dyrektorowi placówki lub w przypadku jego nieobecności, osobie koordynującej „Procedurę”.
§7
Dyrektor (osoby odpowiedzialne za Politykę Ochrony Dzieci) wzywa osobę, którą podejrzewa się o krzywdzenie i informuje ją o podejrzeniu.
Dyrektor (osoby odpowiedzialne za Politykę Ochrony Dzieci) w celu wyjaśnienia prawdziwości faktów, sporządza opis zaistniałej sytuacji oraz plan pomocy dziecku — na podstawie rozmów:
a. z dzieckiem (w obecności psychologa, który po przeprowadzeniurozmowyzdzieckiem,dokonujewstępnegorozeznaniawjego sytuacji orazudzielamu wsparcia, i/lub wychowawcy, który sporządza notatkę z rozmowy),
b. ze zgłaszającym fakt krzywdzenia dziecka,
c. z podejrzanym o krzywdzenie.
W sprawach budzących wątpliwości, skomplikowanych lub gdy osoba odpowiedzialna zpolitykę ochrony dzieci uzna to za konieczne dyrektor powołuje zespół interwencyjny, wskład którego wchodzą: psycholog, wychowawca dziecka, pedagog specjalny, dyrektor, osoba odpowiedzialnazaProceduręOchronyDzieci.
Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, na podstawie opisu sporządzonegoprzez członków zespołu.
Planpomocydzieckupowinienzawieraćwskazaniadotyczące:
podjęcia przez placówkę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tymzgłoszeniepodejrzenia krzywdzeniadoodpowiedniej instytucji,
formwsparcia,jakieplacówkamożezaoferowaćdziecku,
działańzespołunauczycieliwzględemkrzywdzonegodziecka,
skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku,jeżeli istniejetakapotrzeba.
Wszystkie działania przewidziane w planie pomocy dziecku mają na celu zapewnieniedzieckubezpieczeństwai wsparcia.
Plan pomocy dziecku jest przedstawiony rodzicom/opiekunom z zaleceniem współpracyprzyjego realizacji.
Wprzypadku,gdypodejrzeniekrzywdzeniazgłosiliopiekunowiedziecka,powołaniezespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkaniewyjaśniające,podczasktóregomożezaproponowaćopiekunomzdiagnozowaniezgłaszanegopodejrzenia.Zespotkaniasporządzasięprotokół.
Dyrektor informuje rodziców/opiekunów o obowiązku placówki zgłoszenia podejrzeniakrzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (do Prokuratury/Policji lub Sądu Rejonowego III Wydz. Rodzinny i Nieletnich w Zgierzu lub przewodniczącegoZespołu Interdyscyplinarnego przy MOPS w Ozorkowie) (Załącznik nr 5 i Załącznik nr 6).
Dyrektor przedszkola, po poinformowaniu rodziców, składa zawiadomienieo podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wglądw sytuację rodziny do Sądu Rejonowego, Wydziału Rodzinnego i Nieletnichlubprzesyłaformularz„NiebieskaKarta-A”doprzewodniczącegoZespołuInterdyscyplinarnego.
Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji, do której zostało skierowanezawiadomienie.
W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka,a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunówdzieckanapiśmie.
§ 8
W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka informacja o tymfakciepowinnazostaćniezwłocznieprzekazanadyrektorowiplacówkilubosobiegozastępującej.
Wtymwypadkuniema potrzebyspotykaniasięzesprawcączynuzabronionego.
Sprawąpriorytetowąjestbowiemzabezpieczeniebezpieczeństwadziecka.
Zgodnie z art. 304 § 2 Kodeksu postępowania karnego dyrektor placówki ma obowiązekprawnyniezwłocznegozgłoszeniapodejrzeniapopełnieniaprzestępstwanapolicjilubpisemnegozawiadomieniawłaściwejmiejscowoprokuratury(zewzględunamiejscepopełnieniaprzestępstwa).
§ 9
Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 3 doniniejszejProcedury.Kartęzałączasiędodokumentacjipobytudzieckawprzedszkolu.
Wszyscy pracownicy przedszkola i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lubinformacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy,wyłączającinformacjeprzekazywaneuprawnionyminstytucjomwramachdziałańinterwencyjnych.
Rozdział IV
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka przez pracownika placówki lub inne osoby dorosłe
§10
Krzywdzenie przez pracownika może przybrać dwie formy:
Przestępstwonaszkodę dziecka(np.przemocfizyczna,wykorzystywanieseksualne,znęcanie)
Negatywne zachowania względem dziecka – np. ośmieszanie dziecka, dyskryminowaniedziecka, nierówne traktowanie, niedocenianie dziecka, ignorowanie problemów i potrzebdziecka,nadmiernakrytyka,zawstydzanie,stawianienieadekwatnychdowieku,możliwościrozwojowychdzieckaoczekiwań,oczernianiedzieckaijegośrodowiskarodzinnego.
OsobapodejrzewającakrzywdzeniedzieckawprzedszkoluzgłaszaproblemosobieodpowiedzialnejzaPolitykęochronydzieckai dyrektorowiprzedszkola.
§ 11
Przestępstwo na szkodę dziecka:
Dyrektor(osoby odpowiedzialne za Politykę Ochrony Dzieci) wzywa osobę, którą podejrzewa się o krzywdzenie i informuje ją o podejrzeniu.
Dyrektor (osoby odpowiedzialne za Politykę Ochrony Dzieci) w celu wyjaśnienia prawdziwości faktów, sporządza opis zaistniałej sytuacji oraz plan pomocy dziecku.
Przeprowadzonazostajerównieżrozmowaosobnozdzieckiemijegorodzicami/opiekunami w obecności psychologa, gdzie zostanie przekazana informacja ozaistniałejsytuacji i zostanie ustalonyplan pomocydziecku:
zapewnieniemubezpieczeństwa,
określenieroliopiekunów,
wsparciedzieckaprzezplacówkę,
ewentualneskierowaniedzieckadospecjalistycznejplacówkiwsparcia.
Następniezostająwdrożonezaplanowanedziałaniaimonitoringsytuacji.
Kiedyzaplanowanedziałaniaprzyniosąefekt,działaniezostajezakończone(sytuacjamonitorowana).
Jeślibrakefektu,zostajepodjętewstosunkudoosobykrzywdzącejdzieckopodjętedziałaniewynikającezKartyNauczycielalub Kodeksu Pracy.
§ 12
Negatywne zachowania pracownika względem dziecka:
DyrektorwrazzkoordynatoremPolitykiOchronyDzieckaprzeprowadzająrozmowęosobno z pracownikiem przedszkola natemat zdarzenia. Dyrektor dyscyplinuje krzywdzącego:
informujeoposiadanejrelacjizezdarzenia,
w uzasadnionych przypadkach informuje o obowiązku złożenia zawiadomienia na policję lub do prokuratury(obowiązekwynika z art.304 k.p.k.).
W przypadku pracownika pedagogicznego konsekwencje wynikają z przepisów Karty Nauczyciela, w przypadku pracownika obsługi z Kodeksu Pracy.
Dyrektor i sprawca ustalają kontrakt zawierającydziałaniaeliminującenieodpowiednie zachowaniaoraz konsekwencje niepodjęcia ustalonych działań.
Przeprowadzona zostaje również rozmowa osobno z dzieckiem i jego rodzicami/opiekunami w obecności psychologa, gdzie zostanie przekazana informacja o zaistniałej sytuacji i zostanie ustalony plan pomocy dziecku:
zapewnieniemubezpieczeństwa,
określenieroliopiekunów,
wsparciedzieckaprzezprzedszkole,
ewentualneskierowaniedzieckadospecjalistycznejplacówkiwsparcia.
Następniezostajewdrożeniezaplanowanychdziałańimonitoringsytuacji.
Kiedyzaplanowanedziałaniaprzyniosąefekt,działaniezostajezakończone(sytuacjamonitorowana).
Jeślibrakefektu,zostajepodjętewstosunkudoosobykrzywdzącejdzieckopodjętedziałaniewynikającezKartyNauczycielalub Kodeksu Pracy.
RozdziałV
Zasadyochrony danychosobowychdziecka
§13
Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych wUstawie z dnia zdnia 10maja 2018 r. o ochronie danychosobowych.
PracownikPrzedszkola Miejskiego Nr 3 w Ozorkowie ma obowiązekzachowaniawtajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobówzabezpieczeniadanych osobowych przedosobaminieuprawnionymi.
Dane dziecka są udostępnione wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawieodrębnychprzepisów.
Pracownik przedszkola jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka iudostępniania tych danych w ramach pracy zespołu interdyscyplinarnego, powoływanego wtrybieustawyzdnia 29 lipca2005 r.o przeciwdziałaniu przemocywrodzinie.
RozdziałVI
Zasadyochronywizerunkudziecka
§15
Przedszkole, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniaochronęwizerunkudziecka.
§16
Pracownikowiprzedszkolaniewolnoumożliwiaćprzedstawicielommediówutrwalania wizerunkudziecka(filmowanie,fotografowanie,nagrywaniegłosudziecka)naterenieplacówkibezpisemnej zgodyopiekunadziecka.
W celu uzyskania zgody opiekuna dziecka na utrwalanie wizerunku dziecka, pracownikprzedszkola może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskaniazgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych doopiekunadziecka -bezwiedzyi zgodytego opiekuna.
Jeżeliwizerunekdzieckastanowijedynieszczegółcałości,takiejjakzgromadzenie,krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodziców/ prawnych opiekunów na utrwalanie wizerunku dziecka nie jestwymagana.
§17
Upublicznienieprzezpracownikaprzedszkolawizerunkudziecka,utrwalonegowjakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo), wymaga pisemnej zgody rodzica/ prawnego opiekuna dziecka.
Przed utrwaleniem wizerunku dziecka należy dziecko oraz rodzica/ prawnego opiekuna poinformować o tym,gdziebędzieumieszczonyzarejestrowanywizerunekiwjakimkontekściebędziewykorzystywany.
§18
Pracownik przedszkola nie udostępnia przedstawicielom mediów informacjiodziecku ani jego opiekunie.
Pracownikprzedszkola,wwyjątkowychiuzasadnionychsytuacjach,możeskontaktowaćsięz opiekunem dziecka i zapytać go o zgodę na podanie jego danych kontaktowychprzedstawicielommediów.Wprzypadkuwyrażeniazgody,nauczycielpodajeprzedstawicielowimediówdanekontaktowedo opiekunadziecka.
Pracownikprzedszkolaniekontaktujeprzedstawicielimediówzdziećmi.
Pracownik przedszkola nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów osprawie dziecka lub jego opiekuna. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jestprzeświadczony,żejegowypowiedź nie jestwżadensposóbutrwalana.
Pracownik przedszkola, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może wypowiedziećsięw kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego opiekuna - powyrażeniupisemnej zgodyprzezopiekunadziecka.
RozdziałVIII
ZasadydostępudziecidoInternetuorazochronyprzedszkodliwymitreściami
§20
DziecinaterenieprzedszkolaniemająswobodnegodostępudoInternetu.
Wmomencie wprowadzenia możliwości korzystania przez dzieci z Internetu na terenieprzedszkolazostaną podjęte działaniazabezpieczające dzieci przed dostępem do treści,któremogą stanowićzagrożenie dlaich prawidłowegorozwoju.
Na terenie placówki dostęp dziecka do Internetu możliwy jest wyłącznie pod nadzorempracownikaprzedszkola.
Pracownikprzedszkolamaobowiązekinformowaniadzieciozasadachbezpiecznegokorzystaniaz Internetu. Pracownik placówki czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania zInternetu przezdzieci.
NauczycielprzeprowadzazdziećmicyklzajęćnatematbezpiecznegokorzystaniazInternetu.
Przedszkole przekazuje rodzicom informacje na temat zagrożeń dzieciw Internecie.
RozdziałIX
Zasady bezpiecznych relacji pracownik placówki – dzieckoorazstosowaniakari nagród
§21
Celem tego rozdziału jest ustalenie zasad panujących w przedszkolu w zakresie kar inagród, samoobsługi, higieny, posiłków oraz bezpośredniego kontaktu zdzieckiem.
§22
Konsekwencjeinagrody
W przedszkolu wyklucza się i nie stosuje się kar wobec dzieci.
Stosowany w przedszkolu system motywacyjny ma na celu wzmacnianie pozytywnychzachowańi eliminowanienegatywnych oraz regulacjęfunkcjonowaniagrupy.
System motywacyjnystosowany jestz uwzględnieniemPrawDzieckaiposzanowaniem jego godności.
Nauczycielezobowiązanisądozapoznaniawychowanków z panującymwprzedszkolu Kodeksem Przedszkolaka.
Nagrodęstanowi: ustna pochwałaindywidualna, pochwała dla rodziców, nagrodarzeczowa, list gratulacyjny, pochwała dyrektora, odznaka honorowa przedszkola.
Konsekwencją nieprzestrzegania zasad panujących w przedszkolu może być: zwrócenieuwagi – rozmowa z dzieckiem na temat niewłaściwego zachowania, odebranie dziecku przedmiotu niewłaściwej zabawy, przedstawienie zagrożeń, jakie stwarza, odsunięcie i pozostawienie dziecka na krótką chwilę w neutralnym, spokojnym miejscu, odsunięcie odzabawy,zmianaaktywności, powtarzanie poprawnego zachowania.
Niedopuszczalnesąkonsekwencje:cielesne(szarpanie,bicie,popychanie),słowne(wyzywanie,wyśmiewanie,krzyczenie), zmuszanie, negowanieuczuć.
W każdej sytuacji dziecko informowane jest o konsekwencji nieodpowiedniegozachowania.
§23
Samoobsługa,higiena,posiłki
W raziepotrzebypracownikpomagapodczasposiłków,ubieraniairozbieraniasiędziecka.
Pracowniknadzoruje i w razie potrzeby pomaga w czynnościach higienicznych(np. mycierąk,korzystanieztoalety,czyszczenie nosa).
Pracowniknadzorujedzieciwzakresieutrzymywaniaporządkuwswoich rzeczach.
§24
Bezpośrednikontaktzdziećmi
Pracownicy przedszkola zobowiązani są do odnoszenia się z szacunkiemdodzieckawydającdzieciom polecenia rzeczowo,jasno i konkretnie.
Pracownicy zobowiązani są do spokojnego tłumaczenia dziecku oraz rozmowyz dzieckiem zpozycji dziecka(kontakt wzrokowy).
Niedopuszczalnejestwkontakciezdzieckiemkrzyczenie,używaniewulgaryzmów,wyśmiewanie,straszenie,szarpanie,bicie, popychaniedziecka.
RozdziałX
MonitoringstosowaniaPolitykiOchronyDzieciprzedkrzywdzeniem
§25
Dyrektorplacówkiwyznacza koordynatora/koordynatorów,jakoosoby odpowiedzialnezaPolitykęOchronyDzieci w przedszkolu.
Osoby, o których mowa w punkcie poprzedzającym, są odpowiedzialnezamonitorowanierealizacjiPolityki,zareagowanienasygnałynaruszeniaPolitykiorazza proponowaniezmianwPolityce.
Osoby,októrychmowawpkt.1niniejszegoparagrafu,przeprowadzająwśródpracownikówprzedszkola,razna 12 miesięcy,ankietęmonitorującąpoziomrealizacjiPolityki.Wzórankietystanowi załącznik nr 11i wśród rodziców załącznik nr 12 do niniejszej Polityki.
W ankiecie pracownicy przedszkola mogą proponować zmiany Politykioraz wskazywaćnaruszenia Polityki wplacówce.
Osoby,októrychmowawpkt.1niniejszegoparagrafu,dokonująopracowaniawypełnionych ankiet przez pracowników placówki i rodziców. Sporządzają na tej podstawie raport zmonitoringu,którynastępnie przekazujądyrektorowi przedszkola.
Dyrektor, w porozumieniu z Radą Pedagogiczną przedszkola, wprowadzadoPolitykiniezbędnezmianyiogłaszapracownikomprzedszkolanowebrzmieniePolityki.
Przepisykońcowe
§26
Ogłoszenienastępujewsposób przyjętywplacówceoświatowej.
Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników przedszkola i rodziców.