Zajęcia z logopedą
Kącik logopedyczny
Szanowni Państwo!
Wady wymowy powodują szereg problemów w komunikacji, co ma negatywne znaczenie dla funkcjonowania dziecka w społeczeństwie. Terapia logopedyczna ma więc niwelować wszelkie nieprawidłowości językowe, a tym samym pomóc dziecku w integracji z rówieśnikami. W większości sytuacji same ćwiczenia z logopedą to za mało, aby pobudzić u dziecka prawidłowy rozwój mowy. Konieczne jest regularne kontynuowanie ćwiczeń logopedycznych również w domu. Wówczas następuje utrwalanie i rozwój umiejętności, które dziecko nabyło podczas pracy z logopedą. Dziecko uczy się mowy przede wszystkim w naturalnych sytuacjach, podczas wykonywania codziennych czynności, obserwacji otoczenia i nawiązywania kontaktu z innymi osobami. Podstawą sukcesu jest zatem postawa rodzica wobec terapii dziecka, rozumienie jej celu, kontakt z terapeutą, a także kontynuacja ćwiczeń w domu.
Oto kilka wskazówek i zasad dotyczących ćwiczeń wykonywanych w domu.
1. Podstawowym krokiem ćwiczeń w domu jest dbanie o atmosferę, w jakiej
one się odbywają.
2. Ćwiczenia powinny zawsze wychodzić z zalecenia logopedy.
3. Ćwiczenia powinny być dobrą zabawą. Należy je wpleść w zwykłe
czynności dnia codziennego. Okazji do logopedycznej zabawy jest wiele.
Ćwiczyć można podczas kąpieli, w trakcie posiłku, na spacerze, w czasie
zabawy.
4. Zadbajmy o regularność ćwiczeń.
5. Nie zmuszajmy i poprawiajmy dziecka aby go nie zniechęcić.
Dzieci uczą się poprzez naśladownictwo tego, co słyszą i widzą, więc w
zupełności wystarczy, kiedy podczas powtarzania Rodzice będą mówili
poprawnie. Nie potrzeba dodatkowych komunikatów
typu: „tak się nie mówi”, „powiedziałeś źle”, „nie mów safa, tylko
szafa” itp. Przez jakiś czas dziecku nie będzie się udawało mówić dobrze i
często sam ten fakt jest bardzo frustrujący. Nie warto więc
pogłębiać tej frustracji nic nie wnoszącymi uwagami.
6. Zadbajmy również o stałą porę wykonywania ćwiczeń. Dziecko łatwiej
zaakceptuje konieczność wykonywania ćwiczeń logopedycznych, jeśli
staną się one częścią codziennego rytuału.
7. Podczas ćwiczeń angażujmy wiele zmysłów. Im więcej zmysłów dziecka
zaangażujemy w rozwój i kształtowanie prawidłowej mowy i
komunikacji, tym skuteczniejsze będą nasze zabiegi i działania w tej
sferze.
8. Wykorzystywana może być każda naturalna sytuacja, aby „przemycić”
kilka słówek do utrwalenia lub ćwiczeń.
9. Cierpliwość i konsekwencja w realizowaniu ćwiczeń logopedycznych w
domu jest gwarancją sukcesu.
10. Chwalmy dziecko nawet za najmniejsze postępy – nic tak nie zmotywuje
do dalszej pracy jak pochwały ze strony bliskich i ważnych dla niego
osób.
11. Stosujmy nagrody. Dziecko musi wiedzieć, że robi postępy. Jeśli
ćwiczyło należy nagrodzić jego ciężką pracę.
https://www.logotorpeda.com/strefa-rodzica/logopedia-w-kuchni-cwiczenia-oddechowe-i-sluchowe-pomysly-na-dlugi-pobyt-w-domu-z-dzieckiem/
https://www.logotorpeda.com/strefa-rodzica/logopedia-w-kuchni-czesc-druga-cwiczenia-aparatu-artykulacyjnego-i-kategoryzacja-pomysly-na-dlugi-pobyt-w-domu-z-dzieckiem/
https://www.logotorpeda.com/strefa-rodzica/logopedia-w-kuchni-zabawy-sensoryczne-przepisy/