Koncepcja pracy
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 3 W OZORKOWIE
„ NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA,
MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCENA TO,
ABY ZIARNO ROZWINEŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI „
Carl Rogers
I Podstawa prawna:
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: - w ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, - w Statucie Przedszkola Miejskiego Nr 3 w Ozorkowie; - w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U.z 2009 r, Nr 168, poz. 1324 ze zm.)
II Źródła planowania i opracowania Koncepcji Rozwoju Przedszkola:
Koncepcja rozwoju przedszkola została opracowana i jest realizowana przez radę pedagogiczną we współpracy z rodzicami wychowanków.
Punktem wyjścia do opracowania koncepcji były wymagania wobec edukacji przedszkolnej, stanowiące załącznik do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego. Także, samoocena i określenie mocnych i słabych stron przedszkola, na podstawie których, wytyczono kierunki dalszych działań.
III Misja Przedszkola
Misją Przedszkola Miejskiego Nr 3 w Ozorkowie jest zapewnienie wychowankom wszechstronnych warunków do takiego kształcenia umiejętności, zdolności i postaw dzieci, aby potrafiły one wykorzystać je nie tylko w kolejnym etapie edukacji, ale w całym swoim przyszłym życiu oraz były wrażliwe na potrzeby drugiego człowieka i jego najbliższego otoczenia, w tym także na świat flory i fauny. Szczególnym elementem koncepcji pracy pedagogicznej naszego przedszkola jest rozwijanie inteligencji wielorakich naszych wychowanków na podstawie teorii Howarda Gardnera .
W literaturze psychologicznej pojęcie "inteligencji" najczęściej definiowane jest jako zdolność, rozumienia, kojarzenia, bystrość w znajdowaniu rozwiązań określonych problemów. Tymczasem Howard Gardner w 1984 r. zaprzeczył jakoby istniała jedna, ogólna zdolność umysłowa człowieka, która sprawia, że określa się go „ człowiekiem inteligentnym „. Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdził, że każdy mózg człowieka ma specyficzną „ mapę” talentów, z którą przychodzimy na świat. Wyposażenie genetyczne to „ kapitał początkowy” każdego nowo narodzonego dziecka. Od środowiska w jakim dziecko wzrasta, zależy rozwój lub zahamowanie naturalnych, wrodzonych predyspozycji. Zatem od nas – dorosłych, rodziców, nauczycieli - w dużym stopniu zależy, które talenty rozkwitną, a które – być może - nigdy się nie ujawnią.
Harward Gardner ogłosił teorię 8 typów inteligencji , których ośrodki są zlokalizowane w różnych częściach naszego mózgu:
- inteligencję werbalną tj. językową,
- logiczno – matematyczną,
- muzyczną,
- wizualno – przestrzenną,
- kinestetyczną tj. ruchową,
- przyrodniczą,
- interpersonalną tj społeczną,
- interpersonalną osobistą.
Pracując na bazie teorii inteligencji wielorakich pamiętamy , że :
- każde dziecko jest inne, posiada niepowtarzalną "mapę inteligencji",ma swoje mocne i słabe strony,
- wszystkie rodzaje inteligencji są równie cenne,
- każdy rodzaj inteligencji można i trzeba rozwijać.
Przygotowujemy więc dzieci do podjęcia w przyszłości roli samodzielnych, aktywnych,
odpowiedzialnych i dbających o siebie nawzajem i o środowisko jednostek, przez wspomaganie ich w rozumieniu świata, w którym żyje człowiek, oraz wychowywaniu
w przyjaznym środowisku i partnerskiej współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
Towarzyszymy dzieciom w przeżywaniu sukcesów i radzeniu sobie z porażkami. Zapewniamy im w zabawie i pracy wszechstronny rozwój oraz wyposażenie w cechy, określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, umożliwiające rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej.
Podstawą naszej tożsamości i sukcesów jest profesjonalizm, dbałość o jakość , partnerstwo
i innowacyjność.
IV Cel:
Celem, do którego dążymy jest:
„WSZECHSTRONNY ROZWÓJ INTELIGENCJI WIELORAKICH DZIECKA ,
TAK ABY STAŁO SIĘ ONO SAMODZIELNE, AKTYWNE, ODPOWIEDZIALNE
I USPOŁECZNIONE”
W pracy dydaktyczno-wychowawczej dążymy do tego, by:
Dzieci:
• Dobrze adaptowały się do warunków przedszkola, potrafiły zgodnie żyć i współpracować
w grupie.
• Wykazywały się samodzielnością i podejmowały różnorodne aktywności na rzecz własnego rozwoju.
• Stawały się twórcze, wrażliwe, odpowiedzialne, otwarte na siebie i świat, akceptujące odrębność innych.
• Stały się wrażliwe na zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin i zwierząt oraz potrafiły właściwie reagować na potencjalne niebezpieczeństwa.
• Zostały solidnie przygotowane do podjęcia obowiązków ucznia szkoły podstawowej.
• Każde dziecko w naszym przedszkolu ma prawo do: (na podstawie zapisów Konwencji Praw Dziecka)
- swobody myśli, sumienia, wyznania,
- aktywnej , serdecznej opieki , ciepła, wysłuchania, zrozumienia,
- spokoju i samotności, gdy tego chce,
- chwilowego odseparowania się jako osoba od dorosłych lub innych dzieci,
- snu lub wypoczynku , jeśli jest zmęczone i tego potrzebuje,
- indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju,
- pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą,
- wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi,
- wspólnoty i solidarności w grupie,
- aktywnego kształtowania kontaktów socjalnych i otrzymywania w tym pomocy,
- zabawy i wyboru towarzyszy zabaw,
- pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia,
- nauki, informacji, badania, eksperymentowania, doświadczania,
- nauki , jak podchodzić do niebezpieczeństw,
- doświadczania konsekwencji swojego zachowania,
- zdrowego żywienia.
Rodzice:
• Współpracowali z nauczycielami na rzecz wszechstronnego rozwoju swoich dzieci, kształtowania postaw społecznych i kultury osobistej.
• Byli naszymi sojusznikami, współdecydowali i angażowali się w pracę na rzecz rozwoju przedszkola
• Uzyskiwali wsparcie w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb dziecka.
Nauczyciele:
• W przyjaznej atmosferze pracowali z pasją, nieustannie doskonaląc swoje umiejętności, pogłębiając wiedzę i podnosząc kwalifikacje; tym samym zapewniając wysoki poziom pracy placówki.
• Byli przewodnikami po ścieżkach wiedzy, współtowarzysząc dzieciom w zabawie.
• Rozpoznawali możliwości i umiejętności dziecka, stosowali metody wyzwalające samodzielne myślenie dziecka.
Dyrektor:
• Koordynował działania na rzecz nowoczesnej edukacji dzieci, prowadzącej ku radosnemu poznawaniu przez nie świata.
Przedszkole i jego otoczenie:
• Zapewniało każdemu dziecku pełne bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne, według wypracowanych procedur.
• Kierowało się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka oraz powszechnie przyjętymi wartościami uniwersalnymi takimi jak : prawda, dobro, piękno, tolerancja, koleżeństwo, równość szans, odpowiedzialność, zaufanie, współpraca, pomoc.
• Zapewniało każdemu dziecku życzliwość, poszanowanie godności osobistej, indywidualność w kontaktach oraz w procesie edukacyjno – wychowawczym.
• Realizowało jasno określony i akceptowany przez rodziców system wychowawczy.
• Wyróżniało się sprawnym i nowoczesnym zarządzaniem, a pracownicy odczuwali satysfakcję ze swojej pracy.
• Swoją estetyką , funkcjonalnością, wyposażeniem zapewniało bezpieczne i optymalne warunki realizacji zadań edukacyjnych i opiekuńczych.
V Wizja absolwenta:
Pragniemy, aby szkoła podstawowaprzyjęła w swoje progi absolwenta przedszkola:
- wierzącego w siebie, w swoje możliwości potrafiącego znaleźć się w nowej sytuacji, łatwo nawiązującego kontakty z rówieśnikami i dorosłymi;
- ciekawego świata, gotowego do poznawania, odkrywania i szanowania go;
- stawiającego pytania, przewidującego skutki podejmowanych działań;
- zaangażowanego w prace, które podejmuje samodzielnie na miarę swoich możliwości, umiejętności i zainteresowań.
VI. Procedura wspierania rozwoju dzieckazdolnego
1. Dziecko zdolne ma prawo do :
- rozwijania swoich szczególnych uzdolnień, umiejętności;
- uzyskania pomocy i wsparcia od nauczyciela w zakresie rozwijania jego zainteresowań, uzdolnień;
- promowania jego uzdolnień w środowisku przedszkolnym, lokalnym, ogólnopolskim;
- uzyskania pomocy w przygotowaniu do udziału np. w konkursach, przeglądach, wystawach;
- wykonywania zadań dodatkowych o wyższym stopniu trudności;
- pełnienia roli „asystenta nauczyciela” oraz "nauczyciela – przewodnika" dla innych dzieci;
- indywidualizacji pracy o wyższym poziomie trudności.
2.Działania nauczyciela we współpracy z rodzicami ukierunkowane na wspieranie rozwoju dziecka zdolnego:
- rozpoznanie uzdolnień dziecka na podstawie rozmowy z nim, obserwacji oraz analizy wytworów prac plastycznych;
- opracowanie i wdrożenie indywidualnego kierunku pracy wspomagającego rozwój szczególnych uzdolnień dziecka;
- omówienie zaobserwowanych uzdolnień z rodzicami, zapoznanie z propozycjami ich rozwijania, np. poprzez udział w kółku zainteresowań, konkursach, zajęciach, specjalistycznych poza przedszkolem,
- prowadzenie oddziaływań indywidualnych, konsultacji dziecka z nauczycielem, ukierunkowanie jego samodzielnej pracy.
3. Bezpośrednie działania nauczyciela z dzieckiem mają na celu :
- poznanie mocnych stron dziecka – jego zdolności i zainteresowań;
- wykorzystanie uzdolnień dziecka w czasie organizowanych sytuacji edukacyjnych, zauważenie na tle grupy zaangażowania dziecka;
- położenie większego nacisku na działania twórcze niż odtwórcze;
- zachęcenie do twórczego myślenia, działania, zaangażowanie;
- uczynienie z dziecka asystenta nauczyciela i „ nauczyciela – przewodnika „ dla innych dzieci;
- zaangażowanie dziecka do wykonywania samodzielnych projektów związanych z jego umiejętnościami, zainteresowaniami;
- wykonywanie zadań o wyższym stopniu trudności przygotowanych przez nauczyciela;
- promowanie osiągnięć dziecka i przedszkola poprzez udział w konkursach, wystawach, przeglądach;
- pozytywne wzmacnianie wiary dziecka w jego umiejętności, możliwości rozwojowe;
- uczenie przyjmowania uwag, wskazówek, rad oraz radzenie sobie z niepowodzeniami i trudnościami.
VIII. Procedura wspierania rozwoju dziecka z problemami rozwojowymi
Dziecko z problemami rozwojowymi ma prawo do:
- akceptacji jego problemów i wszechstronnego rozwoju;
- uzyskania pomocy w pokonywaniu trudności;
- udziału w zajęciach zespołu ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz w oddziaływaniach indywidualnych wspomagających rozwój zaburzonych dysfunkcji;
- uzyskania od nauczyciela propozycji zadań do wykonania z rodzicami w domu;
- osiągnięcia sukcesu na miarę swoich możliwości rozwojowych.
2. Działania zespołu ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz poszczególnych nauczycieli we współpracy z rodzicami ukierunkowane na pomoc dziecku z problemami rozwojowymi:
- na podstawie obserwacji , wytworów prac plastycznych i rozmowy z dzieckiem;
- rozpoznanie jego trudności i problemów rozwojowych;
- opracowanie wstępnej diagnozy;
- omówienie zaobserwowanych problemów z rodzicami, zapoznanie z indywidualnym;
- programem wspomagania zaburzonych funkcji , wypracowanie wspólnych działań;
- przedszkola i domu w zakresie prowadzenia jednolitych działań wspomagających;
- prowadzenie systematycznej oddziaływań terapeutycznych w ramach prac zespołu oraz pracy indywidualnej;
- bieżące informowanie rodziców o wynikach prowadzonych oddziaływań;
- w razie większych problemów i małych efektów zachęcenie rodziców do skorzystania z pomocy specjalistów np. z PPP;
- przedstawienie wyników podjętych działań na analitycznym zebraniu rady pedagogicznej;
- w razie potrzeby – opracowanie stosownych wniosków i wskazówek do dalszej pracy dla nauczyciela klasy I.
3. Bezpośrednie działania nauczyciela z dzieckiem mają na celu :
- zmotywowanie dziecka do aktywnego współdziałania z nauczycielem, do radzenia sobie z niepowodzeniami i trudnościami;
- podkreślenie , nagrodzenie każdego drobnego sukcesu, każdego najdrobniejszego powodzenie dziecka;
- uczenie dziecka przyjmowania uwag oraz radzenia sobie z niepowodzeniami;
- uatrakcyjnianie prowadzonych oddziaływań terapeutyczno – wyrównawczych poprzez ciekawy, zmienny dobór pomocy dydaktycznych, zadań i ćwiczeń;
- wyrażanie uznania dla postępów dziecka na forum grupy, w rozmowie z rodzicami;
- wzmacnianie wiary dziecka w możliwość osiągnięcia sukcesu.
VIII. Analiza sytuacji bieżącej :
MOCNE STRONY:
• cele i zadania edukacyjne wynikają z podstawy programowej wychowania przedszkolnego
i są zgodne z polityką o światową;• w przedszkolu jest opracowany i wdrożony program adaptacyjny. Tworzone i wdrażane są inne programy własne
• istnieje urozmaicona oferta edukacyjna sprzyjająca wszechstronnemu rozwojowi dziecka;
• w placówce preferowane są twórcze metody; można zaobserwować integracje treści, bogatą gamę form i metod stosowanych w pracy z dziećmi, dzięki którym wychowankowie pogłębiają swoją wiedzę, umiejętności oraz wykazują odpowiednie postawy pracy sprzyjające aktywnemu myśleniu i działaniu;
• nauczycielki trafnie dobierają metody rozwiązywania konfliktów między dziećmi, do ich indywidualnych problemów, stwarzają im atmosferę sympatii i życzliwości, wyzwalają u dzieci poczucie bezpieczeństwa
• realizowane są zagadnienia z rocznego planu pracy przedszkola, nauczycielki tworzą i realizują plany miesięczne w sposób przemyślany, zgodnie z nową podstawa programową;
• zgodnie z przepisami prawa, prowadzona jest diagnoza rozwoju dziecka na podstawie systematycznie prowadzonej i dokumentowanej diagnozy przedszkolnej oraz obserwacji, czynionych przez nauczycielki.
• po dokonaniu rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, dzieci wymagające wsparcia obejmowane są pomocą psychologiczno-pedagogiczną , zgodnie z obowiązującym prawem;
• przedszkole jest otwarte na potrzeby dzieci i rodziców; zabiega o ich partnerstwo w wychowaniu dziecka zaś rodzice/opiekunowie prawni, współdecydują w sprawach związanych z działalnością przedszkola;
• każde dziecko, ma zapewnione bezpieczeństwo i opiekę oraz higieniczne warunki pobytu.
• organizowane są bardzo dobre warunki do czynnego obcowania dzieci z przyrodą, niezależnie od pory roku – podejmowane są działania ekologiczne na miarę rozwoju dziecka z wykorzystaniem niespotykanego ogródka dydaktycznego:” Poznamy ,pokochamy i ochronimy florę rodzimą – ogródek dydaktyczny Przedszkola Miejskiego nr 3 w Ozorkowie”;
• nasza placówka posiada także, dobrze wyposażoną mini sale gimnastyczną do zajęć zabaw ruchowych prowadzonych o każdej porze roku.
• w sprawowaniu opieki i wychowywaniu dzieci, wspieramy rodziców/opiekunów prawnych poprzez wymianę informacji o dzieciach oraz organizowanie spotkań doskonalących wiedzę
o edukacji dziecka;
• praca rady pedagogicznej sprzyja rozwojowi placówki, która współpracuje efektywnie.
• nauczyciele doskonalą się na różnych formach organizowanych przez ośrodki doskonalenia nauczycieli oraz w ramach doskonalenia wewnątrzprzedszkolnego;
• zarządzanie przedszkolem jest sprawne i skuteczne.
• dobra atmosfera i klimat przedszkola sprzyja efektywnej pracy placówki.;
SŁABE STRONY:
• brak parkingu dla rodziców/opiekunów w najbliższej okolicy przedszkola;
• mała obecność przedszkola w mediach publicznych;
• przedszkole nie posiada wystarczająco rozbudowanej sieci internetowej;
• kadra nauczycielska nie posiada kwalifikacji do prowadzenia niektórych zajęć poszerzających podstawę programową wychowania przedszkolnego (np. rytmika, gimnastyka korekcyjna)