KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Poczytaj

Propozycje zabaw dla dzieci i rodziców z zakresu zajęć dydaktyczno-wyrównawczych.

1. "Jestem twoim odbiciem" - rodzic z dzieckiem stoją naprzeciw siebie. Rodzic wykonuje ruch, który dokladnie naśladuje dzieco i odwrotnie.
2. "Czajniczek" - lewą dłoń kladziemy powyżej żołądka, prawą na czubku głowy. Lewą dłonią gładzimy żołądek a prawą klepiemy się po głowie.
3. "Zimno-ciepło" - pokazujemy dziecku przedmiot, który następnie chowamy w drugim pokoju. Zadaniem dziecka jest jego odnalezienie według wskazówek rodzica: zimno - daleko od schowanego przedmiotu, ciepło - blisko, gorąco - gdy dziecko znalazlo.
4. "Wspólny rysunek" - rodzic rysuje na dużej kartce papieru początek rysunku przez pół minuty, dziecko się przygląda i kontynuje rysowanie przez kolejne pół minuty. Zabawa trwa dopóki nie powstanie cały rysunek.
5. "Figury geometryczne" - rodzic uklada z figur geometrycznych wzór, który odtwarza dziecko i odwrotnie.
6. "Rozpoznawanie dotykiem" - pokazujemy dziecku, kilka przedmiotów i zawiązujemy mu oczy. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie , co to za przedmiot dotykiem.
7. " Zabawy z literkami" - wydzieranie wskazanych literek z czasopism i gazet, wyklejanie konturów liter kolorowym papierem , plasteliną lub bibułą.
                  Życzę miłej wspólnej zabawy K. Stokwiszewska ( Gry i zabawy wg. J. Jastrzebskiej)

 

  Propozycje ćwiczeń logopedycznych do wykonania z dzieckiem w domu przygotowane przez panią logopedę Annę Kacprzak

 

 

 


Informujemy, że Przedszkole Miejskie Nr 3 w Ozorkowie w okresie od 18.01.2016 do 23.09.2016 wykonywało zadania przewidziane regulaminem konkursu Innowacyjna szkoła w sposób następujący:

Zadanie 1.

Przeprowadzenie dnia talentu w przedszkolu, podczas którego dzieci będą mogły zaprezentować swoje talenty, np. muzyczne, taneczne, gimnastyczne, plastyczne…

Ocena na podstawie wyników głosowania/prac plastycznych/zdjęć przesłanych do jury konkursu.

Wykonanie:

Liczba dzieci biorących udział : 18 dzieci

Liczba grup: reprezentanci 15 grup dzieci w wieku przedszkolnym z ozorkowskich przedszkoli

Wnioski/spostrzeżenia : Dzień talentów odbył się 07.04.2016r pod hasłem: I Między Przedszkolny Przegląd Małych Artystów: „ Mam Talent”. Imprezę poprowadziły nauczycielki Przedszkola Miejskiego
nr 3 w Ozorkowie: P. Monika Kałużna, P. Magdalena Pisera oraz P. Katarzyna Stokwiszewska. Do udziału w przeglądzie zaproszeni zostali reprezentanci wszystkich ozorkowskich przedszkoli. Każde przedszkole mogło wytypowa

maks. 4 uczestników. Przegląd podzielony został na dwie grupy wiekowe: 3-4 latki i 5-6 latki. Występy dzieci odbyły się w Miejskim Ośrodku Kultury w Ozorkowie. W jury zasiedli: P. Marzena Strużek – Prezes Oddziału Zarządu ZNP w Ozorkowie. P. Aleksandra Kalinowska – pracownik Biblioteki Miejskiej oraz P. Waldemar Pietruszewski – nauczyciel Miejskiego Domu Kultury im. Małego Księcia w Ozorkowie.

Podczas imprezy dzieci zaprezentowały liczne talenty. W grupie dzieci młodszych zaprezentowany został talent recytatorski m.in.: w wierszu „Jeż ”( Hubert Wachowicz lat 4) oraz „Bambo”( Alicja Michalak lat 4) , a także wiersz w angielskiej wersji językowej „Rainbow” ( Blanka Michalak lat 4,5). Maluchy pokazały także talent taneczny m.in. w balecie: „ Laleczka z saskiej porcelany” ( Nina Kałużna lat 4) oraz wokalny w piosenkach: „ Kolorowy deszcz” ( Julia Durska latr 4,5) „Mam tę moc” ( Zuzanna Andrzejcak lat 4) i „ Pobudka z ogródka” ( Marianna Prorok lat 4 ).

W starszej grupie mogliśmy obejrzeć ; taniec breakdance ( Gabriel Zawalich lat 6), taniec ze wstążką ( Lena Olszewska lat 5), a także taniec: „Kuduro booty shake”( Aleksandra Łuczak lat 6) oraz „Waka- waka” ( Karolina Siniarska lat 6), zaprezentowany został talent czytelniczy ( Martyna Maciejewska lat 6) i plastyczny ( Filip Czwonda lat 7); talent wokalny m.in. w piosenkach: Mroźne marzenia” ( Marcel Pawlak lat 6), „Puszek Okruszek” (Iga mucha lat 6) oraz talent recytatorski w wierszu „Leń” ( Estera Bagrowska lat 6) . Poznaliśmy także mistrza warcab ( Oskar Koligat lat 6) oraz zdobywcę licznych pucharów w jeździe na nartach ( Stanisław Matusiak lat 6), który za pomocą prezentacji multimedialnej przybliżył nam świat zimowych sportów.

Podczas obrad jury czas umilał nam P. Daniel Chałupnik wraz z zespołem wokalno-instrumentalnym „Mirage” Gminnego Ośrodka Kultury w Leśmierzu oraz z zespołem szkolnym z Zespołu Szkół w Solcy Wielkiej.

Ze względu na różnorodność prezentowanych talentów jury jednogłośnie wytypowało wszystkie dzieci na zwycięzców. Dzieci otrzymały medale oraz dyplomy.

Impreza tak się spodobała, iż na nowy rok szkolny planujemy jej kontynuację.

Zadanie 2.

Przedszkolne mistrzostwa w grach edukacyjnych” - zorganizowanie gier i zabaw kształtujących umiejętność dodawania i odejmowania u dzieci. Ocena na podstawie wyników, prac plastycznych /zdjęć przesłanych do jury konkursu.

Wykonanie:

Liczba dzieci biorących udział : 20 dzieci będących reprezentantami dwóch grup.

Liczba grup :2 grupy dzieci 6-letnich

Wnioski/spostrzeżenia: Przed zorganizowaniem „Przedszkolnych mistrzostw w grach edukacyjnych”
w grupach dzieci starszych przeprowadzono bloki tematyczne pod wspólnym tytułem „W świecie gier edukacyjnych”. Dzieci uczestniczyły w działaniach prowadzących do samodzielnego konstruowania gier jak i rozgrywania potyczek planszowych. Między innymi zorganizowano zajęcia, które miały na celu pomoc dzieciom w uchwyceniu sensu gry: umowności ścigania się na planszy, potrzebę przemiennego rzucania kostką i przesuwania pionków od startu do mety. Dzieci uczyły się podejmować decyzje, które prowadziły do wygranej lub przegranej. Ale też, uczyły się logicznego myślenia, kreatywności, a przede wszystkim pogłębiania relacji międzyludzkich, bo gracze przy planszach siedzą „twarzą w twarz”.
W każdej grupie starszaków powstały specjalne kąciki gier planszowych, w których wyeksponowane gry służyły dzieciom do swobodnej zabawy w każdej wolnej chwili. Przeprowadzono także tydzień poświęcony grom planszowym, które dzieci przynosiły z domu. Dostarczyło im to mnóstwo pozytywnych emocji i wyćwiczyło spostrzegawczość i refleks.

Zostały również zorganizowane gry i zabawy konkretnie kształtujące umiejętność dodawania
i odejmowania u dzieci (dodawanie, w zależności od możliwości matematycznych dzieci na poziomie konkretów albo na poziomie symbolicznym).

Oto zestaw gier i zabaw matematycznych, jakie wykorzystano do realizacji bloku :

1. Zabawy z wykorzystaniem kości

Grupowanie liczb:

Każdy z graczy wyrzuca jednocześnie 10 kości, a następnie grupuje je według takich samych liczb. Wygrywa ten kto ma najwięcej szóstek, piątek itd. Po kilku kolejkach gracze podliczają wyniki. Kto ma więcej? / Kto ma mniej?: Gracze łączą się w pary. Każda osoba z pary wyrzuca kolejno dwie kości. Wygrywa ten gracz, którego suma wyrzuconych oczek jest większa / mniejsza.

Wojna:

Gra w parach. Każdy gracz ma po 20 kości i kolejno wyrzuca po dwie. Osoba, która ma większą sumę zabiera kości swoje i przeciwnika. W przypadku równej liczby

oczek gracze rzucają po raz kolejny – toczą wojnę o 8 kości. Wygrywa ten kto zdobędzie więcej kości.

Piętnastki:

Gracze mają po co najmniej 15 kości, wyrzucają wszystkie równocześnie. Kości należy tak pogrupować, aby suma oczek w każdej grupie była równa 15.

Rzuć kostką:

Każdy gracz ma swoją kostkę. Rzuca nią dwa razy i zapisuje liczbę wyrzuconych oczek jako dodawanie, odejmowanie, mnożenie. Wykonuje działanie. Po sześciu kolejkach gracze odczytują swoje przykłady
i skreślają powtarzające się.

Zakryj liczbę:

Każdy uczeń na 2 kości. Uczniowie łączą się w pary, każda para otrzymuje planszę i guziki w dwóch kolorach. Gracze rzucają po kolei kościami, obliczają sumę lub różnicę oczek i jeśli powstała w ten sposób liczba znajduje się na planszy zaznacza ją swoim guzikiem. Wygrywa ten kto ma więcej guzików na planszy.

Gra w kości:

Pierwsza osoba rzuca kości i określa jakimi liczbami gra, np. "gram na 5". Jeśli na dwie "5" odkłada je na bok i rzuca dalej trzema kościami – jeśli wypadła "5" odkłada ją i rzuca dwoma kościami. Po 3 rzutach zlicza punkty zdobyte na "5" i wpisuje do tabeli pod kostką z "5". Następna runda to gra na inną liczbę. Każdą liczbą można grać raz. Po rozgrywce gracze dodają swoje punkty.

2. Zabawy z wykorzystaniem kart

Wojna:

Gracze łączą w pary, każdy otrzymuje taką samą ilość kart. Odkrywają oni jednocześnie po 2 karty. Kto ma większą sumę/ różnicę– wygrywa.

Dziesiątki:

Karty dzielone są między 2 graczy. Pierwszy odkrywa kartę, a drugi musi dołożyć taką, aby suma obu wynosiła 10. Gra na zmianę.

Polowanie na “10”:

Karty od 1 do 9 ułożone są w szeregu (odwrócone). Pierwszy gracz odkrywa 2 karty i jeśli ich suma wynosi 10 zabiera je, jeśli nie- zostawia odkryte na stole. Kolejny gracz odwraca następne 2 karty i zlicza 10 ze wszystkich odkrytych kart. Zdobyte 10 odkładane są na bok, na koniec gracze je zliczają, wygrywa ten kto ma ich najwięcej.

Domino karciane:

Karty rozdane między wszystkich graczy. Pierwszy gracz kładzie na stole kartę"5" w dowolnym kolorze. Jeśli nie ma takiej karty ruch należy do następnej osoby. Drugi gracz wykłada na stół "4" lub "6" w tym samym kolorze lub rozpoczyna nowy szereg od "5". Karty dokładane są zgodnie z zasadą" o 1 mniej lub o 1 więcej w tym samym kolorze". Wygrywa ten kto pierwszy pozbędzie się kart.

Mniejsza, większa:

Na stole leżą karty ułożone w stos. Dzieci losują i odkrywają po jednej karcie. Kolejną kartę losuje prowadzący i pyta : "mniejsza czy większa?". Dzieci przewidują, jaka będzie następna karta w stosunku do tej, którą mają. Jeśli odpowiedzą dobrze otrzymują punkt.

Liliputy i olbrzymy:

Każdy dostaje 3 karty. Przed rozpoczęciem gry należy uzgodnić kim chce być grupa: liliputami czy olbrzymami. Jeśli liliputami – wygrywa ten, kto ma najmniejszą sumę/ różnicę, jeśli olbrzymami – ten, kto ma największy wynik działania. Dodatkowo każdy może podjąć decyzję: wymienić1, 2 lub 3 karty lub nie wymieniać żadnej.
3. Zabawy z wykorzystaniem domina

Wojna:

Domino rozdzielamy między dwóch graczy, którzy odsłaniają po jednej płytce i zliczają kropki. Kto ma ich więcej zabiera płytki.

Szóstki:

Dwóch graczy rozdaje między sobą kostki domina. Pierwszy z nich wykłada płytkę, a drugi powinien dołożyć taką, aby liczba kropek na stykach wynosiła 6.

Dziesiątki:

Zasady jak wyżej, gracze szukają10 na stykach domina.

Dodawanie:

Gracze losują kostki domina, liczą kropki i mówią, ile brakuje im do 12. Ten, któremu brakuje najmniej dostaje punkt.

4. Zabawy z wykorzystaniem innych materiałów

Memo:

Wyszukiwanie par karteczek (działanie i wynik).

Geometryczna tarcza:

Przed uczestnikami leży plansza z narysowanymi różnymi figurami geometrycznymi, którym przyporządkowane są punkty,

np. koło – 1 pkt, trójkąt – 2 pkt, prostokąt – 3 pkt. Dzieci stoją przed planszą w szeregu i kolejno rzucają woreczkiem starając się trafić w najlepiej punktowane pola. Po oddaniu 3 rzutów sumują punkty.

Pocztówki:

Na odwrocie pocztówek zapisujemy różnorakie cyfry/liczby. Karty leżą zdjęciami do góry. Dzieci grają
w parach. Po kolei zabierają ze stołu 2 karty i zliczają punkty.

Wygrywa ten kto pierwszy zdobędzie 100 punktów.

Tablica 100 montessoriańska – uzupełnianie brakujących cyfr:

Tablica z listewkami do dodawania i odejmowania montessoriańska- wykonywanie działań matematycznych na +-

5. Zabawa matematyczna ruchowa

Matematyczny twister czy wesoły autobus:

Uczestnicy wykorzystują nogi i ręce, które ustawiają na odpowiednich polach

Wszystkie dzieci bardzo chętnie brały udział we wspólnych grach, ale nie wszystkie radziły sobie
z emocjami gdy przegrywały. Dużo radości przyniosło im samodzielne konstruowanie gier, w które mogły zagrać z koleżanką i kolegą. Wszystkie działania na pewno wpłynęły kształcąco na umiejętność dodawania i odejmowania.

Na zakończenie bloku tematycznego W świecie gier edukacyjnych” przeprowadzono „Przedszkolne mistrzostwa w grach edukacyjnych”.

Zadanie 3.

Przeprowadzenie przedszkolnego konkursu recytatorskiego pod hasłem „Brzechwa i Tuwim dzieciom”. Ocena na podstawie sprawozdań/zdjęć przesłanych do jury konkursu.

Wykonanie:

Liczba dzieci biorących udział: 12 dzieci: 6 w wieku 3-4 lat i 6 w wieku 5-6 lat

Liczba grup: 7

Wnioski/spostrzeżenia: Konkurs recytatorski odbył się 22.04.2016r. w Przedszkolu Miejskim nr 3. Konkurs objął wszystkie przedszkolne grupy. Z każdej z nich wyłoniona została dwójka chętnych dzieci, która wraz z rodzicami dokonała wyboru wiersza oraz dostosowała do wybranego wiersza strój oraz rekwizyty. Konkurs poprowadziły : P.A. Gieraga i P. B. Kolasa. Konkurs podzielony został na dwie kategorie wiekowe 3-4 latki i 5-6 latki. W komisji konkursowej zasiedli: P. Małgorzata Rajska – dyrektor przedszkola Miejskiego Nr 3 w roli przewodniczącej, gość honorowy P. Barbara Kaszyńska – poetka, bajkopisarka, laureatka Kawalera Orderu Uśmiechu i P. J. Kanicka- nauczycielka naszego przedszkola.

Jury każdego dziecięcego recytatora oceniało punktami od 1 do 5. Ocenie podlegała: poprawność opanowania tekstu, poprawność i płynność recytacji oraz ogólne wrażenie artystyczne.
Dzieci z młodszej grupy wiekowej zaprezentowały następujące wiersze: „Okulary” J. Tuwima ( Piotr Karolak i Marcelina Ochal ), „Leń” J. Brzechwy ( Wojtek Michnikowski ), „Samochwała”
J. Brzechwy ( Maja Dobrowolska, Zuzanna Bartczak) oraz „ Bambo” J. Brzechwy ( Alicja Michalak).

W grupie starszej mogliśmy wysłuchać następujących wierszy: „Trudny rachunek” J. Tuwima ( Alicja Potępa), „ Żuk” J. Brzechwy ( Krystian Trojak), „ Okulary” J. Tuwima ( Oliwier Borowski), „Kaczka dziwaczka” J. Brzechwy ( Lena Sęk), „Abecadło” J. Tuwima ( Adam Kudajewski), „Psie smutki”
J. Brzechwy ( Hanna Bernat).

I tak decyzją jury w kategorii dzieci młodsze:
I miejsce zajęła Zuzanna Bartczak z 45 punktami
II miejsce zajęła Alicja Michalak z 44 punktami
III miejsce zajęła Maja Dobrowolska z 39 punktami
W kategorii dzieci starsze punktacja przedstawiała się następująco:
I miejsce – Krystian Trojak z 45 punktami
II miejsce –Lena Sęk z 44 punktami
III miejsce – Alicja Potępa z 43 punktami.

Dzieciom wręczone zostały nagrody i pamiątkowe dyplomy. Wszyscy uczestnicy otrzymali także książeczki z wierszami dwóch wielkich poetów: J. Brzechwy i J. Tuwima Na pożegnanie nasz gość specjalny – P. Barbara Kaszyńska złożyła gratulacje oraz słowa pochwały wszystkim małym recytatorom oraz przeczytała swoje nowe wiersze.
W naszym przedszkolu konkurs recytatorski odbył się już po raz trzeci, i mamy nadzieję, że nie ostatni.

Zadanie 4.

Zorganizowanie wycieczki po okolicy pn.: „Poznaję swoje otoczenie”, która ma na celu wyuczenie nawyku wynajdywania charakterystycznych punktów, mogących ułatwić odnalezienie się w różnych miejscach.  Ocena na podstawie sprawozdania, prac plastycznych /zdjęć przesłanych do jury konkursu.

Wykonanie:

Liczba dzieci biorących udział : 125

Liczba grup : 5 grup dzieci 6 letnich z ozorkowskich przedszkoli

Wnioski/spostrzeżenia; Realizując to zadanie nauczycielki naszego przedszkola zorganizowały grę terenową pod hasłem: „Ozorków – moje miasto”. Do udziału z grze zaproszone zostały najstarsze grupy dzieci przedszkolnych z ozorkowskich przedszkoli. Celem gry było przybliżenie dzieciom najbardziej charakterystycznych miejsc naszego miasta oraz zachęcenie do aktywnego spędzania czasu na wolnym powietrzu. Impreza wystartowała 06.05. 2016r o godz. 13.00. Gra składała się z 5 punktów kontrolnych, na których każda grupa musiała wykonać wskazane tam zadanie. Nagrodą za poprawne wykonanie zadania był fragment herbu naszego miasta oraz wskazówka gdzie należy udać się dalej.

Plan gry:

I punkt kontrolny: Zalew Miejski w Ozorkowie – dzieci miały za zadanie wykonać na ceracie kredą rysunku związanego z naszym miastem.

II punkt kontrolny: Prawy Wał nad rzeką Bzurą – zadaniem dzieci było odnalezienie , jak największej liczby zdjęć przedstawiających charakterystyczne miejsca Ozorkowa zawarte w odczytanym przez opiekunów wierszu.

III punkt kontrolny : Kościół ewangelicko-augsburski przy ul. Zgierskiej w Ozorkowie – tutaj dzieci miały za zadanie zwiedzić kościół i rozwiązać qiuz :Wiedzy o Ozorkowie.

IV punkt kontrolny; Skwerek Miejski – zadaniem dzieci było odnalezienie symboli zawartych w karcie zadania i odczytanie rozwiązania

V punkt kontrolny: Przedszkole Miejskie nr 3 – zadaniem grup było złożenie ze zdobytych podczas całej gry fragmentów herbu naszego miasta.

Impreza zakończyła się wręczeniem uczestnikom pamiątkowych przypinek oraz nagród.

Na zakończenie odbyło się wielkie ognisko z przepysznymi kiełbaskami.

Ta forma zabawy tak wszystkim się podobała, że została wpisana na stałe w kalendarz imprez planowanych przez naszą placówkę w nadchodzącym nowym roku szkolnym.

Zadanie 5.

Kształtowanie odporności emocjonalnej dziecka, ze wskazaniem sytuacji przyczynowo-skutkowej (np.: „kto pierwszy na mecie” – gra planszowa lub zajęcia ruchowe z wyścigami par; wysłuchanie słuchowiska, a następnie wskazanie kolejności zdarzeń na podstawie pytań opiekuna). Ocena na podstawie informacji, prac plastycznych /zdjęć przesłanych do jury konkursu.

Wykonanie:

Liczba dzieci biorących udział: 150

Liczba grup: 6 grup przedszkolnych w wieku 3 – 6 lat

Wnioski/spostrzeżenia: W 1 czerwca zorganizowany na terenie naszego przedszkola został piknik rodzinny na sportowo pod hasłem „ Bawimy się wesoło”. Na starcie stawiły się dzieci ze wszystkich grup wiekowych wraz z rodzicami lub opiekunami. Każda grupa miała swój tor a zawody obejmowały
6 konkurencji

Konkurencja I –Wyścig z kocem ( rodzic ciągnie za sobą dziecko znajdujące się w kocu)– wygrywa para, która pierwsza dotrze na metę.

Konkurencja II- Przelewanie wody ( wygrywa para, która za pomocą kubeczka przeleje wodę z jednej plastikowej butelki do drugiej.)

Konkurencja III – Łańcuszek ( na każdym torze stoi trzymając się za ręce po 6 rodziców i dzieci, wygrywa rząd , który najszybciej przejdzie przez obręcze hula-hop trzymając się za ręce).

Konkurencja IV – Walka na miecze ( z każdej grupy wyłonieni zostają 2 ojcowie, każdy z każdym stacza walkę na piankowe miecze znajdując się na równoważni tj, odwróconej ławce; przegrywa ten, który spadnie z ławeczki).

Konkurencja V – Slalom – wygrywa grupa, która pierwsza prawidłowo pokona tor z przeszkodami .
Konkurencja VI – Bieg ze związanymi nogami ( rodzic i dziecko) wygrywa drużyna, której pary pierwsze przekroczą metą.

Ponadto w każdej grupie wiekowej cyklicznie przeprowadzane są zajęcia ruchowe mające charakter zawodów. Zajęcia tego typu przeprowadzane są zarówno w ogrodzie przedszkolnym, jak i sali gimnastycznej.
W starszych grupach wiekowych korzysta się także z gier planszowych np. Grzybobranie, Wyścig samochodzików itp.

W młodszych grupach wiekowych wdraża się dzieci do wysłuchiwania słuchowisk, opowiadań nauczyciela itp. w celu określania kolejności zdarzeń na podstawie pytań nauczyciela ( historyjki obrazkowe)

Zadanie 6.

Poznaję kształty i figury geometryczne” – zaktywizowanie dzieci do rysowania i wyklejania figur ze wskazaniem wielkości przedmiotu. Ocena na podstawie prac plastycznych /zdjęć przesłanych do jury konkursu.

Wykonanie:

Liczba dzieci biorących udział : 150

Liczba grup : 6

Wnioski/spostrzeżenia: Zadanie to realizowane było w każdej grupie wiekowej podczas zajęć dydaktycznych przewidzianych programem i realizacją podstawy programowej , zajęć indywidualnych podczas pracy z dzieckiem zdolnym , ale także z dzieckiem z trudnościami edukacyjnymi, dowolnej aktywności dzieci. Do zajęć wykorzystywano przeróżne pomoce dydaktyczne , korzystano także
z tablicy multimedialnej.

Zadanie 7.

Zainicjowanie zabawy „Mój mały sklep” mającej na celu przybliżenie wiedzy związanej z objętością
i wagą danego przedmiotu/artykułu oraz ilością danych przedmiotów jednego rodzaju na półce, jak
i klasyfikacją (rodzaj, barwa, wielkość, kształt, ciężar, warzywa i owoce, słodycze…). Ocena na podstawie sprawozdania, prac plastycznych /zdjęć przesłanych do jury konkursu.

Wykonanie:

Liczba dzieci biorących udział: 75

Liczba grup 3; 6 – latki, 4-5 latki oraz 4 latki

Wnioski/spostrzeżenia: Zabawa tematyczna „Mój mały sklep” zorganizowana została kilkakrotnie.
Sklep urządzony został na głównym holu, aby dzieci z poszczególnych grup mogły swobodnie wcielić się w rolę kupującego i sprzedawcy. Realizację zadania poprzedziły zajęcia dydaktyczne przybliżające dzieciom zasady zachowania w sklepie, posługiwania się walutą oraz wagą, ważono różne przedszkolne zabawek, określano co jest ciężkie , a co lekkie. W naszym przedszkolu na początku maja w każdej grupie odbyły się także zajęciami ze specjalistką farmacji, przy pomocy której dzieci wykonały upominki dla mamy : pomadki do ust. Każde dziecko miało możliwość zapoznania się z aptecznymi narzędziami służącymi do odmierzania poszczególnych składników pomadki oraz z apteczną wagą.

Zadanie 8.

Dziecko w uporządkowanym świecie – dostrzeganie powtarzalności następujących po sobie: pór roku
i dni, dat w kalendarzu… Ocena na podstawie informacji, prac plastycznych /zdjęć przesłanych do jury konkursu.

Wykonanie:

Liczba dzieci biorących udział :150

Liczba grup: 6.

Wnioski/spostrzeżenia; Zajęcia edukacyjne ułatwiające dzieciom dostrzeganie podobieństw odbywają się cyklicznie w każdej grupie wiekowej, co wynika z zadań podstawy programowej. Podczas tego typu zajęć dzieciom przybliżana jest cykliczność pór roku oraz następstwo dnia i nocy. W starszych grupach wiekowych rozszerza się wiadomości o kalendarz oraz zegar. Dzieci, wiedzą, że w przyrodzie zachodzą cykliczne zjawiska np. obieg wody w przyrodzie.

Zadanie 9.

Przeprowadzenie zajęć w formie teatrzyku z wykorzystaniem zabawek przedszkolnych lub samodzielnie wykonanych pacynek nt. kontaktów z nieznajomymi. W starszej grupie można wprowadzić elementy dramy. Przedstawione sytuacje mają na celu zachowanie daleko idącej ostrożności w kontaktach
z nieznajomymi, którzy proponują poczęstunek, chcą poznać nasz adres, odprowadzić, coś ciekawego pokazać, wybranie odpowiednich postaw w danej sytuacji. Ocena na podstawie sprawozdania, prac plastycznych /zdjęć przesłanych do jury konkursu.

Wykonanie:

Liczba dzieci biorących udział ;40

Liczba grup: 2 grupy dzieci 5-6 letnich

Wnioski/spostrzeżenia:

Dziecko i dorosły to dwie różne części ludzkości, które nawzajem wpływają na siebie i przy wspólnej pomocy powinny współistnieć w harmonii. To nie jest więc tylko tak, że dorosły musi pomagać dziecku, ale także dziecko musi pomagać dorosłemu”Maria Montessori

To motto przyświecało nam podczas przygotowywania naszych wychowanków do udziału w XIV Powiatowym Przeglądzie Małych Form Teatralnych „Apli- Papli” i zaprezentowania bajki pt. „Legenda o Warsie i Sawie”. Występy dzieci zakończyły się sukcesem- zdobyciem I miejsca w kategorii Przedszkola oraz nagrodą specjalną dla Marzenki Polak za najlepiej zagraną rolę pierwszoplanową.

Mali aktorzy jeszcze trzykrotnie wcielali się w postacie z legendy i pokazali szerszemu gronu publiczności swój kunszt aktorski.

Przedszkolaki przedstawiły bajkę dzieciom i rodzicom podczas Dni Otwartych w naszej placówce. Ponadto spektakl obejrzeli absolwenci naszego przedszkola – uczniowie klasy I a wraz
z wychowawczynią Panią Jolantą Fijałkowską ze Szkoły Podstawowej Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi
w Ozorkowie.

Uwiecznieniem sukcesów dzieci było entuzjastyczne przyjęcie bajki przez uczestników Warsztatu Terapii Zajęciowej działającego przy Polskim Stowarzyszeniu Ludzi Cierpiących na Padaczkę Odział Łódzki w Ozorkowie, którzy 14.04. 2016r. odwiedzili naszą placówkę.

Owocem tych spotkań była radość, uśmiech i dobra zabawa. Integracja lokalnej społeczności przyczyniła się do nawiązania nowych przyjaźni oraz pozwoliła dzieciom na sprawdzenie swoich umiejętności artystycznych.

Przedszkolaki mogły także podziwiać przedstawienie w wykonaniu dzieci ze starszej grupy
pt:. „Rzepka”, które przybliżyło maluchom zasadę, że tylko współpracując mogą coś osiągnąć.

Koordynator realizacji zadań konkursowych:
Katarzyna Stokwiszewska


 

DEKALOG WYCHOWAWCY

1.  Nigdy nie dotykaj dziecka, jeśli nie zostałeś do tego zaproszony.
2.  Nie mów źle o dziecku, ani w jego obecności, ani pod jego nieobecność.
3. Skup się na wzmacnianiu i rozwijaniu tego, co dobre w dziecku, tak,
by obecność tego dobra pozostawiała coraz mniej i mniej miejsca na zło.
4.  Bądź zawsze aktywny w przygotowywaniu otoczenia. Dbaj o nie stale.
Pomóż dziecku nawiązać z nim konstruktywne relacje. Wskaż mu miejsce,
gdzie znajdują się materiały rozwojowe i zaprezentuj ich sposób użycia.
5.  Bądź zawsze gotowy, by odpowiedzieć na wezwanie tego dziecka,
które cię potrzebuje. Zawsze słuchaj i odpowiadaj temu, kto cię wzywa.
6. Bądź zawsze gotowy, by odpowiedzieć na wezwanie tego dziecka,
które cię potrzebuje. Zawsze słuchaj i odpowiadaj temu, kto cię wzywa.
7. Szanuj to, które popełnia błędy i może się wcześniej czy później
poprawić, ale powstrzymuj – zdecydowanie i natychmiast – każde
niewłaściwe zachowanie, które może być niebezpieczne dla dziecka lub innych.
8. Uszanuj to, które odpoczywa, obserwuje lub rozmyśla nad tym,
co zrobiło bądź zamierza robić. Nigdy nie wzywaj go, ani nie zmuszaj do innych
form aktywności.
9. Pomagaj tym, którzy poszukują aktywności i nie mogą jej odnaleźć..
Bądź niestrudzony w oferowaniu prezentacji tym, którzy odmówili jej wcześniej,
we wspieraniu ich na drodze do osiągnięcia tego, czego jeszcze nie potrafią
i pokonania własnych niedoskonałości.
10. Zawsze traktuj dziecko z najwyższą kulturą, ofiaruj mu to,
co masz najlepszego – w sobie lub do swojej dyspozycji.



APEL TWOJEGO DZIECKA

Szanuj mnie, żebym szanowała innych..
Wybaczaj, żebym umiała wybaczać..
Słuchaj, żebym umiała słuchać..
Nie bij, żebym nie biła..
Nie poniżaj, żebym nie poniżała..
Rozmawiaj ze mną, żebym umiała rozmawiać..
Nie wyśmiewaj,
nie obrażaj,
nie lekceważ.
Kochaj mnie, żebym umiała kochać.
Uczę się życia od ciebie.


 

Gry planszowe - jako ciekawy sposób spędzania wolnego czasu.
Dzisiejsze czasy zdominowane są przez zdobycze techniki: tablety, telefony, komputery itp., które stają się ulubionymi zabawkami dzieci w coraz młodszym wieku.  Prowadzi to często,  do izolacji i poczucia samotności u tych dzieci, które nie potrafią inaczej spędzać wolnego czasu niż grając w gry komputerowe lub oglądając telewizję. Większość rodziców zdaje sobie sprawę, jak ważne jest spędzanie z dzieckiem wolnego czasu, ale często brakuje siły albo pomysłu. Wychodząc rodzicom naprzeciw,chcę zaproponować wspólne spędzanie wolnego czasu przy różnego typu grach planszowych.  A dlaczego? Przeczytajcie!!!

Wspólne granie to przede wszystkim bycie razem, ale też i nauka – gry uczą nie tylko jak wygrywać czy przegrywać, ale też liczyć, myśleć kreatywnie . Każda z gier jest inna i uczy innych umiejętności. Dzięki grom,  członkowie rodziny mogą zobaczyć swoich bliskich w innej perspektywie i rolach, poznać swoje mocne i słabe strony, przekonać się, jakie mają poczucie humoru, z czego śmieją się dzieci, a z czego dorośli. Wspólne granie zbliża i uczy bycia  ze sobą. Pozwala zbudować lub odbudować dobre relacje oparte na ciepłych
i pozytywnych emocjach.

Mądrze wybrane gry,  to doskonałe narzędzie rozwoju dziecka. Granie może mieć wpływ na rozwój wielu funkcji psychicznych i społecznych małego człowieka. Gry mogą rozwijać mowę, pozwalają zwiększyć koncentrację dziecka. Gry planszowe uczą przestrzegania reguł, liczenia, grupowania, rozpoznawania kształtów, cyfr i liter.   Pełnią wiele funkcji m. in.:

Funkcjękształcącą – doskonalą i rozwijają procesy i zdolności orientacyjno – poznawcze   tj. planowanie, koncentrowanie uwagi, spostrzegawczość, umiejętność porównywania
i obserwacji.

Funkcjępoznawczą – dają informację o otaczającym dziecko świecie społecznym
i przyrodniczym, pozwalają na utrwalanie zdobytych wiadomości, pomagają uświadomić prawidłowości i sens zachodzących zmian.

Funkcjęmotywacyjną – rozwija zainteresowanie otoczeniem, przygotowuje   do podejmowania samodzielnych zadań, zachęca do uczenia się oraz buduje dziecięcą kreatywność, uczy dyscypliny i koncentracji.

Funkcjęintegracyjną – uczy współpracy z innymi, zgodnego współdziałania, przestrzegania reguł oraz nawiązywania kontaktów społecznych.

Podsumowując :

Gry planszowe integrują, uczą poznawania, działania i przeżywania, a więc tego wszystkiego, co w życiu najważniejsze.

                                                                                        mgr  Katarzyna Stokwiszewska


GŁOSKOWANIE – ETAPEM PRZYGOTOWANIA DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA

Wszystkie ćwiczenia w  głoskowaniu wymagają od dziecka dużej koncentracji, wyciszenia, skupienia uwagi, należy więc zapewnić mu odpowiednie warunki do ćwiczeń.

Wyrazy wymawiamy wolno i wyraźnie, akcentujemy głosem głoskę, którą dziecko ma „usłyszeć”, prosimy również dziecko, by samo głośno, powoli wypowiedziało wyraz głoskowany skupiając uwagę na głosce, którą ma usłyszeć.

Należy przy tym pamiętać aby:

- zaczynać głosowanie od krótkich słów ( ul, do, pa), najlepiej rozpoczynających się
i  kończących samogłoskami, stopniowo wydłużając je o kolejne głoski (Ala, kura, krowa);
- głoskować słowa o prostej budowie tzn. takie których wymowa jest zgodna z pisownią 
- głoski wymawiać krótko i wyraźnie ( „t” „m” „d” „p” a nie „ty” „my” „dy” „py”)- traktować głosowanie jak fajną zabawę, a nie męczącą pracę
- zawsze chwalić postępy dziecka

Przykładowe ćwiczenia:

• „ Jaką głoskę słychać na początku słowa: dom?”

• „ Co słyszysz na początku w słowie – dom”?

• „ Jaką głoskę słychać na końcu słowa: dom?”

• „Co słyszysz na końcu słowa – dom?

• Następnie głoskuje dorosły (U-l-a), a dziecko musi odgadnąć o jakie słowo chodzi (Ula)

• „Zgadnij, co powiedziałam: l-a-s?” (dziecko odpowiada: las)

Jeżeli dziecko opanuje tę czynność, może samodzielnie próbować głoskować słowa. Zadajemy pytanie:

• „Jakie głoski słychać w słowie: las?”

• „Co słychać w środku słowa : las?”

• „Jaka głoskę słyszysz po „l”?

Przykładowe słowa do ćwiczeń w domu:

• 3-głoskowe: Ola, Ala, Ula, osa, nos, oko, kot, but, tor, dym, rym, sok, dom, ule, gil,

• 4-głoskowe: kura, kula, tort, lala, tama, buty, rura, noga, nuta, sowa, ława, Lila, Lola, płot, tory, smok,

• 5-głoskowe: krowa, głowa, kotek, motek, ekran, sosna, banan, baran, torba, domek, Romek, Tomek.

Przykładowe zabawy z głoskowaniem 

ZABAWA : Co to za słowo? – jest to zabawa, od której dobrze jest rozpocząć ćwiczenia, zmagania z głoskowaniem.

W tej zabawie rodzic dzieli słowo na głoski, dziecko podaje jakie słowo słyszało. Można w tej sytuacji bawić się w mowę kosmitów, ufoludków itp.

Rodzic: m-a-k Dziecko: mak

Rodzic: r-a-n-o Dziecko: rano

W późniejszej fazie ćwiczeń zamieniamy się rolami.

ZABAWA: Układamy słowa na określoną głoskę

Wybieramy głoskę i szukamy w otoczeniu słów, nazw przedmiotów rozpoczynających się na daną głoskę np.:0 – okno, ogórek , obraz, Ola …

ZABAWA: Co kończy się na tą głoskę?

Wybieramy głoskę, szukamy słów kończących się na daną głoskę np.: „k”

rak, mak, ptak, lek, kok, krok, potok

ZABAWA: Co skrywają słowa?

Wybieramy słowo, próbujemy określić jakie głoski się tam znajdują:

Rodzic: Czy w tym słowie słychać „k”? Krowa Dziecko: Tak

Rodzic: Czy w tym słowie słychać „b”? Lalka Dziecko: Nie

Wskazówka: ważne jest by początkowo wspierać dziecko, słowa wypowiadać wyraźnie, powoli.

ZABAWA: Dokończ słowo

Rodzic podaje pierwsza głoskę lub sylabę słowa, dziecko wymyśla zakończenie

i – gła, -glo, -za, -ndyk

ko -lano, min, -c, niczyna,

Każde poprawnie zakończone słowo jest sukcesem. Odpowiedzi , sposobów na zakończenie może być wiele.

ZABAWA: Czym różnią się te słowa?

Rodzic podaje pary wyrazów, dziecko określa czym różnią się wybrane słowa.

kot – kos, tama – dama, las – lis, mak – rak

ZAPRASZAM DO WSPÓLNEJ ZABAWY i  ŻYCZĘ SAMYCH SUKCESÓW!!!

Katarzyna Stokwiszewska


PIRAMIDA ŻYWIENIA PRZEDSZKOLAKA

Akademia Zdrowego Przedszkolaka stanowi cykl akcji prozdrowotnych dla dzieci w wieku przedszkolnym. Jest organizowana przez firmę Lionfitness w ramach kilkustopniowego programu edukacyjnego, skierowanego do przedszkoli.

Udowodnione jest, że okres edukacji przedszkolnej to czas kształtowania się nawyków dziecka, które będą rzutowały na całe jego przyszłe życie. Warto zadbać o to, by były one właściwe i zdrowe.Akademia będzie się składała z kilku akcji tematycznych, skoncentrowanych wokół zdrowia i bezpieczeństwa przedszkolaków. Akademia Zdrowego Przedszkolaka będzie objęta patronatem największych instytucji związanych z profilaktyką zdrowia oraz jednostek odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Akcje będą miały charakter ogólnopolski, będą szeroko nagłośnione medialnie, a udział w nich weźmie kilka tysięcy placówek z całego kraju.

Piramida Żywienia Przedszkolaka to pierwsza z szeregu akcji Akademii, koncentrująca się na zdrowym żywieniu maluchów.
Akcja ma na celu pokazanie rodzicom, wychowawcom przedszkolnym oraz samym dzieciakom, jak zastąpić niezdrowe produkty żywnościowe w codziennej diecie równie smacznymi, ale wartościowymi. Wspólnie, poprzez edukacyjne gry i zabawy, możemy osiągnąć niezwykłe efekty! Dlaczego akcja Piramida Zdrowego Żywienia jest ważna i potrzebna? Badania i statystyki przeprowadzane w ostatnich latach przez naukowców w Polsce i na świecie są naprawdę zatrważające. W Polsce otyłych chłopców jest trzy razy więcej niż 40 lat temu, a dziewczynek aż jedenaście razy więcej! – wynika z badań warszawskiego Instytutu Żywności i Żywienia. Blisko 20% dzieci w wieku przedszkolnym ma nadwagę, czego przyczyną są złe nawyki żywieniowe i brak ruchu, nie uwarunkowania genetyczne – alarmują naukowcy na łamach „American Heart Journal”. Poprzez Piramidę Żywienia Przedszkolaka chcemy poruszyć ważny problem, jakim jest zdrowe odżywianie dzieci.
 
Dlaczego przedszkole angażuje się w akcję?
  • placówka dba o zdrowy rozwój swoich podopiecznmych
  • właściwe odżywianie jest barzdo ważnym komponentem prawidłowego rozwoju przedszkolaka
  • aktywność dzieci jest niezmiernie ważna
  • wiek przedszkolny jest okresem szczególnej wrażliwości,wówczas kształtują się przyszłe nawyki dziecka

Dlaczego temat ten jest jest barzdo ważny?

  • w ostatnich latach znacznie wzrósł odsetek otyłych dzieci
  • dane statuystyczne są alarmujące
  • otyłe dzieci są wyśmiewane przez rówieśników
  • otyłość jest przyczyną wielu chorób w późniejszym wieku, w tym cukrzycy

Dlaczego udział rodziców w akcji jest ważny?

  • jeśli nauczą się w przedszkolu jak powinny odżywiać się, które produkty są zdrowe, a których powinny unikać, a później zobaczą te produkty na stole w domu, wystąpi u nich dysonans poznawczy
  • dzieci naśladują przede wszystkim rodziców i to oni są dla nich autorytetem

DROGI RODZICU !

Dbaj o higienę swojego dziecka.
Zaspokajaj rozsądnie jego potrzeby.
Interesuj się problemami dziecka.
Nie wzbudzaj niepokoju w dziecku i „nie strasz przedszkolem”.
Nie wyręczaj dziecka w podstawowych czynnościach samoobsługowych.
Angażuj się w życie placówki.Pomagaj w jej utrzymaniu na miarę swoich możliwości.
Aktywnie uczestnicz w zajęciach otwartych.
Bądź współorganizatorem uroczystości.
Bądź uczestnikiem zebrań, spotkań.
Rozmawiaj z nauczycielem o swoim dziecku.




RODZICU,POMÓŻ SWEMU DZIECKU POLUBIĆ SIEBIE
I PAMIĘTAJ O 8 ZASADACH WŁAŚCIWEGO POSTĘPOWANIA

1.Udzielaj dziecku dużo pochwał. Zwracaj uwagę na osiągnięcia dziecka,
nawet bardzo drobne i często go chwal. Jeśli podkreślasz pozytywne strony
zachowania dziecka, będzie ono zachowywać się tak, jak będziesz sobie tego życzyć.
Twoje pochwały pomogą twemu dziecku mieć dobre samopoczucie.
2.Chwal wysiłek a nie wynik. Uświadamiaj swemu dziecku, że nie zawsze musi zwyciężać.
Porażka sama w sobie może być nobilitująca, jeśli dało się z siebie wszystko.
3.Pomóż swemu dziecku stawiać sobie realne cele. Jeśli samo dziecko lub rodzice
oczekują od niego zbyt wiele, porażka staje się miażdżącym ciosem.
4.Nie porównuj wyników twego dziecka z innymi. Przekonaj swoje dziecko,
że jego wysiłki i starania są przedmiotem twojej dumy.
5.Gdy korygujesz postępowanie dziecka krytykuj jego działanie, a nie dziecko.
6.Panuj nad swymi negatywnymi emocjami. Najlepszym konstruktywnym sposobem
dzielenia się z innymi ludźmi w pewnych sytuacjach swymi negatywnymi emocjami
i uczuciami jest informowanie ich o tym. Dziecko nie czuje wtedy, że jest
atakowane lub też, że jest z gruntu złe.
7.Powierz swemu dziecku konkretne zadanie. Dzieci, które mają w domu
wyznaczone konkretne zadania i obowiązki wiedzą, że robią coś ważnego, aby ci pomóc.
Uczą się w ten sposób czuć przydatnymi i ważnymi członkami rodziny. Dobre wykonywanie
tych zadań wytwarza również poczucie sensu osiągnięć.
8.Okaż swemu dziecku, że go kochasz. Przytulaj, całuj swoje dziecko, mów mu, że go kochasz.
Pozwoli mu to myśleć, dobrze o sobie. Dziecko nigdy nie jest za duże czy za małe, aby mówić mu,
że jest kochane i jest największą wartością dla rodziców.