Zabawy i ćwiczenia.
Ćwiczenia od psychologa dla dzieci uczęszczających do Przedszkola Miejskiego nr 3 w Ozorkowie.
Uwaga do ćwiczeń: Zestaw ćwiczeń przygotowany został tak, by dzieci, razem z rodzicami lub opiekunami mogły wybrać pasujące wszystkim ćwiczenie. Należy dostosować poziom ćwiczeń do możliwości intelektualnych, fizycznych i rozwojowych dziecka - jeżeli ćwiczenie wydaje się być zbyt trudne - zachęcać do starań, przy jednakowym udzielaniu pomocy w ich wykonywaniu.
Miłej zabawy i powodzenia :)
Ćwiczenia nie wymagające komputera lub druku
1.1 “Do punktu” - ćwiczenie rozwija umiejętności dużej motoryki (t.j. poruszanie całym ciałem), trenuje słuchanie i rozumienie poleceń, hamowanie i pobudzanie do działania, myślenie logiczne, planowanie i rozładowuje napięcie.
Przebieg ćwiczenia:
Każdy członek rodziny wybiera sobie dowolny punkt pokoju/podwórka/domu (w zależności od miejsca gry). Wszyscy swobodnie biegają/skaczą/tańczą wykorzystując całą przestrzeń, dopóki nie usłyszą: “STOP!”. Na ten znak każdy wraca do swojego wybranego punktu. Osoba wydająca polecenie “stop” wybiera również sposób powrotu: np. “idź bardzo powoli”, “idź zrywając jabłka”, “idź tyłem”, “idź zbierając kasztany”, “idź kręcąc się w kółko” itp.
1.2 “Kołyska” - ćwiczenie wyciszające, relaksacyjne, budujące zaufanie, zaspokaja poczucie bliskości.
Przebieg ćwiczenia:
Rodzina dobiera się w pary i siada na podłodze. Jedna osoba siada tyłem, między nogami drugiej osoby, która obejmuje ją ramionami. Osoba obejmowana poddaje się lekkiemu kołysaniu partnera, może zamknąć oczy. Wedle życzenia, po minucie (lub kilku) można zamienić się miejscami.
1.3 “Podaj ruch” - ćwiczenie wymaga koncentracji uwagi, angażuje dużą motorykę (t.j. poruszanie całym ciałem), trenuje słuchanie i rozumienie poleceń, hamowanie i pobudzanie do działania, myślenie logiczne, planowanie i rozładowuje napięcie.
Przebieg ćwiczenia:
Członkowie rodziny siadają w kręgu. Pierwsza osoba wstaje i wykonuje jakiś prosty ruch, np. kręci palcem, klaszcze, kłania się itp. Kolejny uczestnik gry powtarza po niej ten ruch
i dodaje następny, np. podskakuje, puszcza oczko, itp. Każda, następna osoba robi to samo. Gdy każdy doda swój element, wszystkie osoby wstają i wykonują wszystkie ruchy
w kolejności ich dodawania.
1.4 “Podaj dźwięk” - ćwiczenie wymaga koncentracji uwagi, trenuje słuchanie i rozumienie poleceń, hamowanie i pobudzanie do działania, myślenie logiczne, planowanie i rozładowuje napięcie.
Przebieg ćwiczenia:
Członkowie rodziny siadają w kręgu i zamykają oczy. Prowadzący rozpoczyna ćwiczenie, podając dowolny dźwięk (można naśladować np. odgłosy natury lub zwierząt). Następna osoba powtarza ten dźwięk i dodaje swój własny. Gdy każdy doda swój dźwięk, wszystkie osoby wstają i wykonują wszystkie, następujące po sobie dźwięki.
1.5 “Podaj minę” - ćwiczenie wymaga koncentracji uwagi, angażuje dużą motorykę (t.j. poruszanie całym ciałem), trenuje słuchanie i rozumienie poleceń, hamowanie i pobudzanie do działania, myślenie logiczne, planowanie i rozładowuje napięcie.
Przebieg ćwiczenia:
Członkowie rodziny siadają w kręgu. Pierwsza osoba wstaje i robi jakąś minę. Następnie opisuje, co oznacza ta mina (t.j. radość, miłość, smutek, złość, smutek itp.) lub ją nazywa. Następna osoba powtarza tę minę i dodaje własną. Gdy każdy doda swoją minę, wszystkie osoby wstają i wykonują wszystkie, następujące po sobie minki.
1.6 “Sztorm” - ćwiczenie wymaga koncentracji uwagi, angażuje dużą motorykę (t.j. poruszanie całym ciałem), trenuje słuchanie i rozumienie poleceń, hamowanie i pobudzanie do działania, myślenie logiczne, planowanie, ćwiczy orientację w przestrzeni (szczególnie kierunkową prawo-lewo) i rozładowuje napięcie.
Przebieg ćwiczenia:
Uczestnicy stają na środku pokoju lub miejsca, w którym zabawa się odbywa. Prowadzący staje naprzeciwko i wydaje polecenia:
a) “na prawą burtę” - wszyscy przesuwają się na prawą stronę pomieszczenia
b) “na lewą burtę” - wszyscy przesuwają się na lewą stronę pomieszczenia
c) “do sterów” - wszyscy przesuwają się na środek pomieszczenia
d) “na dziób” - wszyscy przesuwają się do przodu pomieszczenia
Prowadzący wydaje komendy coraz szybciej.
1.7 “Gra w karty” - ćwiczenie wymaga koncentracji uwagi, angażuje małą motorykę (t.j. poruszanie dłońmi i palcami), kształtuje umiejętności społeczne i rozpoznawanie uczuć.
Przebieg ćwiczenia:
etap 1 - Uczestnicy wykonują karty przedstawiające miny/buzie odczuwające jakieś emocje (smutek, strach, gniew, radość, szczęście, wstyd itp. według upodobań). Przy wykonywaniu kart warto odbyć rozmowę na temat odczuwanych emocji - jak zmienia się twarz pod wpływem emocji, co się dzieje z ciałem i zachowaniem człowieka pod wpływem emocji.
etap 2 - Prowadzący kładzie karty przed dzieckiem i prosi, by wybierały te, które przedstawiają emocje w sytuacji np.: “popsuła mi się zabawka”, “boli mnie brzuch”, “mama zabiera mnie do kina”, “jestem sam w ciemnym pokoju”, “cała rodzina jedzie nad morze”, “tata kupił mi lody”, “koledzy się kłócą”, “ktoś przeszkadza mi w zabawie”, “zgubiłem ulubioną zabawkę” itp.
1.8 “Niezwykłe drzewo” - ćwiczenie wymaga koncentracji uwagi, angażuje dużą motorykę (t.j. poruszanie ciałem), kształtuje umiejętności społeczne i rozpoznawanie uczuć, relaksuje
i rozładowuje napięcie. Najlepiej, gdy jest stosowane w sytuacji wystąpienia napięcia
u dziecka.
Przebieg ćwiczenia:
Dziecko/dzieci stają na materacu/łóżku/miękkim kocu, w lekkim rozkroku, z wyciągniętymi ramionami. Ich głowa, ręce, nogi są konarami drzewa, na których osadziła się rosa. Uczestnicy po kolei, najpierw z głowy, później z ramion, tułowia i nóg, strząsają tę rosę. Po zakończeniu ćwiczeniu prowadzący mówi, że wraz z rosą dzieci strząsnęły całe napięcie, które w nich tkwiło. Teraz jest ono poza mini, głęboko w ziemi.
1.9 “Magiczna sylaba” - ćwiczenie ma na celu rozwój procesów koncentracji uwagi, angażuje dużą motorykę (t.j. poruszanie całym ciałem), trenuje słuchanie i rozumienie poleceń, hamowanie i pobudzanie do działania, myślenie logiczne, planowanie, ćwiczy orientację w przestrzeni.
Przebieg ćwiczenia:
Uczestnicy swobodnie spacerują po miejscu wykonywania ćwiczenia (dla urozmaicenia można włączyć muzykę, a uczestnicy mogą do niej tańczyć). W tym czasie prowadzący wypowiada różne sylaby, np.”ka”,”ba”, “da”, “ma”, “fi”, “ni”, “gi”, “ru”, wu”, “zo” itp. Po usłyszeniu sylaby “ma” (lub innej wybranej przez prowadzącego) zatrzymują się i klaszczą (lub wykonują inną, prostą czynność). Po wykonaniu czynności, wracają do spaceru (lub tańca), dopóki nie usłyszą sylaby ponownie.
1.10 “Rysowanie oburącz” - ćwiczenie wymaga koncentracji uwagi, angażuje małą motorykę (t.j. poruszanie dłońmi i palcami), integruje procesy obu półkul mózgowych, ćwiczy wyobraźnię przestrzenną i koordynację oko-ręka.
Przebieg ćwiczenia:
Prowadzący kładzie przed dzieckiem dwie kartki (każdą przy każdej ręce), oraz wręcza dwie kredki (po jednej do ręki). Zadaniem dziecka jest jednoczesne rysowanie symboli/liter/cyfr na obu kartkach. Rysunki mogą stanowić kopie lub swoje lustrzane odbicia.
1.11 “Wyobraź sobie” - ćwiczenie angażuje małą motorykę (t.j. poruszanie dłońmi i palcami), wyobraźnię, myślenie abstrakcyjne, pokazuje punkt widzenia dziecka i jego samoocenę.
Przebieg ćwiczenia:
Prowadzący dzieli kartkę na cztery prostokąty:
a) zwierzę
b) kolor
c) kwiat
d) zabawkę
Wedle życzenia, można podzielić kartkę na więcej części i dodać kolejne kategorie. Zadaniem dziecka jest narysować siebie w każdej kategorii. Otrzymuje polecenie: “Wyobraź sobie, że jesteś …………….. . Jakbyś wyglądał? Narysuj proszę”. Następnie można odbyć
z dzieckiem rozmowę na temat jego wyboru w każdej z kategorii.
Ćwiczenia na platformie wordwall.net
Aby wykonać ćwiczenia dostępne na komputer, tablet i telefon należy skorzystać
z poniższych linków:
2.1 “Opowiem Ci historyjkę” - po otworzeniu linku pojawi się strona z 36 “pudełkami” do otworzenia. Zadaniem dziecka jest wybranie i otworzenie trzech
z nich oraz ułożenie zdania lub historyjki z użyciem wylosowanych słów. Jeżeli zadanie okazuje się zbyt łatwe, ilość otwieranych pudełek (słów do historyjki) można stopniowo zwiększać.
Link do ćwiczenia: https://wordwall.net/pl/resource/9798082
2.2 “Pomylone kolory” - po otworzeniu linku pojawi się ćwiczenie polegające na wybraniu prawidłowej odpowiedzi (prawda lub fałsz). Powoli pojawiać się będą obrazki przedstawiające jakiś kolor; obok obrazka pojawia się napis - nazwa koloru. Jeżeli zdjęcie przedstawia kolor, którego nazwa pojawia się jednocześnie - należy wybrać “prawda”; jeżeli kolor na obrazku różni się od nazwy koloru - wybieramy “fałsz”.
Link do ćwiczenia: https://wordwall.net/play/2468/283/577
2.3 “Grupy dom” - po otworzeniu linku pojawi się ćwiczenie polegające na przeciągnięciu zdjęć, nazw przedmiotów i elementów znajdujących się
w konkretnych pomieszczeniach domu do odpowiednich kategorii.
Link do ćwiczenia:https://wordwall.net/play/1667/164/591
2.4 “Ciało” - po otworzeniu linku pojawi się ćwiczenie polegające na przeciągnięciu nazw części ciała do odpowiednich miejsc na schemacie.
Link do ćwiczenia:https://wordwall.net/play/2006/522/368
2.5 “Emocje quiz” - po otworzeniu linku pojawi się ćwiczenie polegające na wybraniu zdjęć przedstawiających tę samą emocję, którą odczuwa osoba na głównym zdjęciu.
Link do ćwiczenia:https://wordwall.net/play/1154/334/692
2.6 “Pory roku” - po otworzeniu linku pojawi się ćwiczenie polegające na wybraniu zdjęć przedstawiających tę samą porę roku, która pokazana jest na pojawiających się zdjęciach.
Link do ćwiczenia: https://wordwall.net/play/1445/472/857
2.7 “Pary emocji” - po otworzeniu linku pojawi się ćwiczenie polegające na wybraniu emotikon przedstawiających tę samą emocję, która pokazana jest na pojawiających się zdjęciach
Link do ćwiczenia: https://wordwall.net/play/1153/697/473
2.8 “Emocje” - po otworzeniu linku pojawi się ćwiczenie polegające na przeciągnięciu zdjęć mimiki emocjonalnej do odpowiednich nazw emocji.
Link do ćwiczenia:https://wordwall.net/play/1110/876/760
2.9 “Emotki” - po otworzeniu linku pojawi się ćwiczenie działające na podobnych zasadach, jak gra Pac-man. Zadaniem czerwonego robocika jest wchodzenie na pola, w których zamieszczone są obrazki przedstawiające emocje, których nazwy zmieniają się w każdej rundzie. Dodatkowo, zadanie jest utrudnione przez wrogie postacie, które chcą złapać robocika. Gra wymaga pomocy rodzica, szczególnie przy początkowych próbach.
Link do ćwiczenia: https://wordwall.net/play/1109/880/756
3. Ćwiczenia wymagające druku lub korzystania z gotowych kart pracy:
Karty pracy dostępne na stronie:
W przypadku pytań, problemów lub wątpliwości zapraszam do kontaktu mailowego pod adresem mjankowskabadanie@gmail.com
Życzę powodzenia i dobrej zabawy.