KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Temat tygodnia: Powroty ptaków

Witajcie dzieciaki! Dziś proponujemy Wam kilka zagadnień o ptakach, które już powróciły do nas na wiosnę.

1 a. Poznaj literę "J,j" - posłuchaj opowiadania przeczytanego przez dorosłych i policz, ile ukryto w nim wyrazów zawierających "j"
„Śniadanie Julka i Jagody” 

Rodzice Julka i Jagody hodują krowy i kury. Kury znoszą jajka, a krowy dają pyszne, zdrowe mleko. Julek i Jagoda jedzą śniadanie. Mama przygotowała Julkowi jajka. Mówi, że zniosła je jego ulubiona kura Jarzębatka. Siostra Julka ma jogurt. Bardzo lubi jogurty, a szczególnie te, które mają smak jagodowy. Jajka i przetwory mleczne są zdrowe. A Julek mówi, że są smakowite.

- spróbuj ułożyć literę "J,j" z koralików, guzików, ze sznurówki, wstążki, itp; poszukaj tej litery w tekście (czasopismo, gazeta) 
- pisz literę palcem w powietrzu, na blacie stolika, mamie na plecach :))
- teraz spróbuj napisać ją na kartce. Powodzenia!

b. Zabawy z plasteliną - Ulep "ptaka - cudaka"  Załączam link:  https://mojedziecikreatywnie.pl/2015/08/jak-ulepic-zwierzatka-z-plasteliny-krok-po-korku/?fbclid=IwAR10uWCdUK13RTiHZsSPUOsc6zoz0XjaBhFt_hQfGzX-4JcHYK98609t1KU

2 a. "Dzień dobry bocianie"
- rozwiąż zagadkę słowną: Na czerwonych długich nogach po łące wędruje, wśród zielonej trawki żabki wypatruje.
- naucz się z mamą rysować boćka. Mama czyta, Ty rysujesz:

Wśród bujnych i zielonych traw schowany tajemniczy staw, w nim pełno rybek, pełno żab ( narysuj owal - to będzie tułów). Opodal stawu stała chatka z jednym okienkiem. Tam mieszkała babka ( poprowadź kreskę od tułowia skośnie w górę, dorysuj do niej małe kółeczko z kropką - będzie to szyja z głową ptaka). Kiedyś poszła do lasu po chrust, lecz nie mając wiele czasu wróciła inną drogą ( dorysuj bocianowi dziób). Od chatki do stawu widniała drożynka. Tędy okruszki niosła starowinka dla rybek (poprowadź drugą kreskę od głowy do tułowia - szyja). Potem poszła koło strumienia szukać pożywienia dla żabek, które wołały; kum kum, rade-rade, radek (dorysuj trójkąt do tułowia - ogon). Skręciła ku dolinie nie znaną jej drogą; czegoś szukała...przeskoczyła kamień nogą( narysuj kreskę od tułowia w dół - noga). Znowu szukała..Wtem brzmi wołanie: pan-pan, pan-pan!( dorysuj drugą kreskę od tułowia w dół - druga noga)  Biegnie do stawu, a tam stał... pan bocian( na koniec dorysuj pazurki) ( W. Szumanówna)     Brawo! Udało Ci się  !

b.  Zabawa logorytmiczna - (powtórz szybko - wolno, cicho - głośno, z podziałem na sylaby)
„Kap, kap deszczyk mały kapie, bocian zaraz żabę złapie”. Teraz zamień się w żabkę, dorośli będą boćkiem. Nie daj się złapać!

3 a. „Zapamiętaj i narysuj” – zabawa kształcąca wyobraźnię.
Dziecko siedzi w parze z dorosłym jedno za drugim. Dorosły rysuje na plecach dziecka , np.  boćka, domek , kwiatek, słońce, itp.
 Zadaniem dziecka jest narysowanie takiego samego obrazka na swojej kartce. Potem następuje zmiana ról. 

b. „Gdzie jest bociek?”– zabawa matematyczna -  ćwiczenie orientacji w przestrzeni.
Wytnij narysowanego przez siebie bociana i  układają go zgodnie z instrukcją dorosłego:
- Połóż boćka na środku dywanika - połóż boćka w górze dywanika - połóż boćka  w dole dywanika - połóż boćka w prawym górnym rogu dywanika - połóż boćka w lewym dolnym rogu dywanika - połóż boćka w lewym górnym rogu dywanika - połóż boćka w prawym dolnym rogu dywanika

Zamień guziki w żabki (10 guzików) –utrwalenie liczenia.| Wykonuj zadania według instrukcji, np :
- policz wszystkie żabki; 
- podziel żabki na 2 równe zbiory układając je z prawej i lewej strony dywanika.
- policz ile żabek jest w każdym zbiorze i 6 odłóż na bok
-  połóż talerzyk - staw - licz żabki, które do niego wskakują i uciekają według pomysłu dorosłego. Spróbuj zapisać działania.

Dobrze Ci poszło :))

4.a Mamo przeczytaj dziecku:
 Ptaki wiedzą, że rozpoczęła się wiosna. W bocianim gnieździe, które do tej pory stało puste, coś się dzieje. Wczesnym rankiem przyleciała para bocianów. Ich gniazdo znajduje się na starym drzewie. Mieszkają w nim od kilku lat i nie jeden raz doczekali się potomstwa. Każdego roku, gdy przylatują z ciepłych krajów, dokładnie oglądają gniazdo. Padające deszcze, śnieg, wiatr i mróz uszkodziły ich dom. Trzeba je trochę poprawić. To zadanie dla bocianiego taty. Przynosi do gniazda patyki, gałązki i sprytnie umieszcza w miejscach, gdzie są dziury. Znosi też trawę, aby gniazdo było miękkie i wygodne. W tym czasie bociania mama poleciała na pobliskie pole, gdzie rolnicy rozpoczęli wiosenne prace. W poruszonej przez pług ziemi łatwo znaleźć pożywienie. Dżdżownice, myszy czy nornice to pyszny kąsek dla bocianów. Bociany odwiedzają też leżące niedaleko gniazda łąki. Można tam trafić na ślimaki, owady, jaszczurki. Kiedy wieczorem para bocianów spotkała się w gnieździe okazało się, że jest niespodzianka. Pojawiły się dwa piękne jajka, z których wylęgną się małe bociany. Bociania mama ogrzewa je swoim ciałem. Za jakiś czas pojawią się pisklęta, które będą bardzo głodne. Przez dwa miesiące ich rodzice będą znosić jedzenie, aby małe bocianki  mogły zmienić się w piękne dorosłe ptaki. Późnym latem razem z rodzicami wyruszą w daleką drogę, aby zimę spędzić w ciepłych krajach. A po powrocie zbudują gniazda i założą własne rodziny. 

b.  „Papierowe bociany”

Potrzebne materiały: klej, papierowy talerzyk, czarna bibułka, kartki czerwone i białe
„Jak wygląda bocian?” – obejrzyj ilustracje boćków. Opowiedz jak wygląda bocian: wielkość ptaka, kolor upierzenia, kolor nóg i dzioba u młodego bociana i u bociana dorosłego.

Teraz wykonaj następujące czynności:
- papierowy talerzyk zegnij na pół
- czarną bibułę potnij na małe kwadraty
- z białego brystolu wytnij skrzydło, przyklej na nim kawałki czarnej bibuły i przyklej do tułowia
- z czerwonego brystolu wytnij długie cienkie paski na nogi i długi trójkątny dziób
- wytnij głowę połączoną z szyją i przyklej do tułowia
- na głowie narysuj oko
 Jakie imię wybrałeś dla bociana? I jaka jest jego ulubiona potrawa?.

5 a „Ptasi quiz” 
 Mów dziecku informacje na temat życia ptaków. Kiedy usłyszy zdanie prawdziwe – dziecko trzy razy klaszcze we dłonie, a kiedy zdanie
będzie fałszywe – trzy razy uderza rękoma o podłogę.

"Moja dłoń będzie ptakiem” – odbijanie dłoni.
Dziecko macza dłoń w farbie i odbijają ją na papierze. Następnie dorysowuje elementy tak, aby powstał ptak oraz jego otoczenie. 

b . Jeśli to możliwe -zaobserwuj na spacerze ptaki ( albo przez otwarte okno), posłuchaj jak śpiewają, zwróć uwagę na ich różnorodność w naszym otoczeniu.  Popatrz, czy i z jakich materiałów budują gniazda? Może któregoś z nich rozpoznasz? Pamiętasz ich nazwy? Jeśli nie, poproś dorosłego o pomoc.