KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Propozycja aktywności rodziców z dziećmi od 23.03. do 27.03

1.DZIEŃ TEMAT: JAKA JEST WIOSNA?

Jaka jest wiosna?” – rozmowa na temat wiosennych barw, dźwięków, zapachów, smaków na podstawie doświadczeń dzieci oraz treści piosenki Jestem wiosna. Wzbogacenie zasobu słownictwa o określenia charakteryzujące wiosnę. Dosko­nalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów.

Jestem wiosna sł. i muz. Halina Sokołowska
Idę, idę, idę prosto do was. Dzieci idą, machając prawą dłonią.
Idę, idę, słońce niosę wam. Idą, machając lewą dłonią.
Wszystkie śniegi stopię, Stają w kręgu, łapią się za ręce.
zazielenię wszystkie lasy, Podnoszą ręce do góry, stają na palcach.
fiołki oraz bratki, opuszczają ręce, przykucają.
patrzcie, dla was mam. Dobierają się w pary, stają naprzeciw siebie.
Ref.: Wiosna, wiosna, jestem wiosna. Robią haczyki w prawą stronę.
Patrzcie, jaką piękną suknię mam. jw.
Wiosna, wiosna, jestem wiosna. Robią haczyki w lewą stronę.
Najpiękniejsza z wszystkich dam. x2 jw.
Wszędzie zieleń, czerwień, złoto, błękit. Stają twarzą do środka koła.
Oczy kwiatów w słońce patrzą już. Patrzą w sufit i mrugają oczami.
Cieszcie się wraz ze mną. Obrót w prawo.
Podziwiajcie mą pogodę. Podnoszą ręce do góry, stają na palcach.
Chodźcie do mnie wszyscy, Opuszczają ręce, przykucają.
zaśpiewajmy znów. Dobierają się w pary, stają naprzeciw siebie

 „Jaka jest wiosna?” – rozmowa na temat wiosennych barw, dźwięków, zapachów, smaków na podstawie doświadczeń dzieci oraz treści piosenki Jestem wiosna.

Na dywanie leżą przygotowane ilustracje/zdjęcia: wiosennych kwiatów w różnych kolorach, słońca, tęczy, chmury z deszczem, trawy, kwitnącego na biało drzewka wiśni, jeziora, biedronki, motyla, pszczoły. Rodzic czyta treść poznanej dzisiaj piosenki. Po przeczytaniu mówi: Przyszła wiosna. Jakie kolory ze sobą przyniosła? (żółty – słońce, zielony – trawa, fioletowy – fio­łek, czerwony, złoty, niebieski – różne kwiaty). Jakie jeszcze kolory zauważamy wiosną i z czym są związane? (błękitny – bezchmurne niebo, woda w jeziorach, biały – kwitnące drzewa owocowe, stokrotki, motyle itp.). Następnie R. pyta, w jaki sposób można posegregować ułożone na podło­dze zdjęcia. Dzieci udzielają różnych odpowiedzi i układają zdjęcia we wskazany przez nich sposób. R. tak kieruje rozmową, aby dzieci ułożyły ilustrację również według kolorów. R. pyta: Jakie dźwięki niesie ze sobą wiosna? (gwizdy szpaków, kosów, śpiew słowików, bociani klekot, rechotanie żab, szum wiosennego deszczu) Dzieci próbują naśladować głosem różne dźwięki przyrody. R. pyta: Ja­kie zapachy przyniosła ze sobą wiosna? (zapach ciepłego wiatru, padającego deszczu, kwitnących kwiatów, drzew, krzewów, świeżej ziemi, świeżej trawy) R. pyta: Jakie smaki przyniosła wiosna? (świeże nowalijki: ogórki, koperek, dymka, szczypior, szpinak, marchewka, sałata, rzodkiewka). R. pokazuje przyniesione nowalijki i chętne dzieci je próbują.

2. DZIEŃ TEMAT: ZAPRASZAMY DO NAS PTASZKI!

„Zapraszamy do nas, ptaszki!” – rozmowa na temat powracających wiosną ptaków na podstawie doświadczeń dzieci i zagadek Dudkowe zgadywanie Anny Sójki.

  Witamy ptaki powracające już z ciepłych krajów. Przylatują do nas, aby założyć gniazda, złożyć jaja i je wysiedzieć oraz uczyć swoje pisklęta latać i samodzielnie żyć. Rodzic pokazuje zdjęcia lub ilustracje wędrujących ptaków: czapli, jaskółki, kukułki, kosa, bociana. i omawia je z dziećmi. R. czyta zagadki, dzieci je odgadują i odszukują odpowiednie zdjęcie. zdjęcia lub ilustracje wędrujących ptaków: czapli, jaskółki, kukułki, kosa, bociana

Stoi sobie w trzcinach, wdzięcznie szyję zgina,
w wodzie się nie tapla, bo nie kaczka to, lecz… (czapla)
Dzieci poruszają się jak czapla: chodzą, gwałtownie zginając nogi, głowę trzymają wysoko, ręce opuszczone wzdłuż ciała.
piękny fraczek ubrana nad stawem zatacza kółka.
Lata nisko – deszcz wróży czarno-biała… (jaskółka)
Dzieci pochylają się, ręce trzymają rozpostarte na boki i poruszają się szybko po sali.
Podrzuca innym jajka ptasia mama – szachrajka,
ma szaro-czarne piórka i kuka – to… (kukułka)
Żółty dziób, brunatne pióra, mógłby śpiewać w wielu chórach,
bo ma melodyjny głos i szybko się uczy… (kos)
Dzieci są kosami, powtarzają dźwięki wydawane przez Rodzica. Kosy potrafią powtórzyć wygwizdaną przez człowieka melodię, naśladować dzwonek telefonu, gwizd czajnika, pisk hamulców.
Gdy mówi „coś bym dziś zjadł”, to zwykle szuka żab,
rozpoznasz go po klekocie. Już wiesz, kto to? Tak! To… (bociek)
Dzieci, na sygnał N., stają na jednej nodze i uderzają w dłonie wyprostowanymi rękami, mówiąc kle, kle. Na słowo mysz! spacerują i patrzą w podłogę. (Bociany najchętniej żywią się myszami, nornikami, kretami, dżdżownicami.)

 Ptak Nijaki – taniec do piosenki, sł. i muz. Jacek Skubikowski (internet)

Były sobie trzy ptaki: Rudy, Chudy i Nijaki. Dzieci wstają.
I pragnęły nade wszystko wygrać konkurs tańca disco. Wykonują dowolny ruch w rytm muzyki.
A ten pierwszy, Rudy Ptak, w dyskotece tańczył tak.
Tańczył tak, Rudy ptak: Wykonują dowolny ruch w rytm muzyki.
Umpa, umpa, lewa noga. Podskakują dwa razy na lewej nodze.
Szyja, skrzydło, dziób, podłoga. Poruszają szyją, rękami.
Dwa podskoki, chwyt pod boki. Podskakują dwa razy obunóż, trzymając się za biodra.
Szur, szur, zgubił siedem piór. Szurają nogami.
Szur, szur, trafił prosto w mur. jw.
Szur, szur, zgubił siedem piór. jw.
Szur, szur, trafił prosto w mur. jw.
Były sobie trzy ptaki: Rudy, Chudy i Nijaki.
I pragnęły nade wszystko wygrać konkurs tańca disco. Wykonują dowolny ruch w rytm muzyki.
A ten drugi, Chudy Ptak, w dyskotece tańczył tak.
Tańczył tak, Chudy ptak: Wykonują dowolny ruch w rytm muzyki.
Hopla, hopla, nogą prawą. Dwa razy tupią prawą nogą.
Tupu, tupu, żwawo, żwawo. Tupią naprzemiennie obiema stopami o podłogę.
Dwa ćwierknięcia, trzy kląsknięcia. Skaczą obunóż.
Łup, cup, aż mu skakał czub. Wykonują nożyce rękami.
Łup, cup, aż połamał dziób. jw.
Łup, cup, aż mu skakał czub. jw.
Łup, cup, aż połamał dziób. jw.

  1. 3.DZIEŃ TEMAT: JA NIE CHORUJĘ!

„Ja nie choruję!” – rozmowa na temat sposobów zapobiegania chorobom na podstawie do­świadczeń dzieci i opowiadania Hanny Łochockiej Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele?

Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele?  - Hanna Łochocka

Miał wróbelek Elemelek lekki katar i kaszelek. Dziób wycierał chustką babci. No i kichał: apci, apci! Bo ta zima, choć już czas jej iść za morze, psoci nam, jak tylko może. Wciąż się bierze na sposoby, by podrzucić nam choroby. Babcia: Owiń gardło ciepłym szalem i nie wychodź z domu wcale. Wiewiórka: Wbij jajeczka do kubeczka, zmieszaj dobrze, cukru dosyp, dodaj 10 kropli rosy i popijaj to, nie rzadziej niż dwadzieścia razy na dzień. Zajączek: Weź rondelek, Elemelku, zaparz ziółka w tym rondelku. Pij sok z malin i jeżyny, weź pięć proszków aspiryny. Sowa: Ot, masz tu skarpetek parę, bardzo ciepłe, chociaż stare. Dzień i noc je miej na nóż­kach i czym prędzej wchodź do łóżka. Wzdycha biedny Elemelek: Czy to aby nie za wiele? Aż pewnego dnia wyraźnie poczuł się wróbelek raźniej. Dosyć już się wyleżałem. Dwa tygodnie leżę całe. Skrzydła w bok i mach ogo­nem! Dwa podskoki w lewą stronę. Dwa podskoki w stronę prawą. I do lasu – frr! A żwawo! Szybko fruwa Elemelek, gubi katar i kaszelek. Schowam chustkę, tę od babci. Nie chcę kichać: apci, apci! I skarpetki oddam sowie. Chcę być zdrów! Niech żyje zdrowie!

  1. Rodzic zadaje dzieciom pytania: Co dolegało Elemelkowi? Co poradziły mu poszczególne postacie? Jak poczuł się, gdy zastosował te wszystkie rady? Co zrobił, by poczuć się zupełnie zdrowo? Dzie­ci wstają i wykonują ćwiczenia Elemelka: Skrzydła w bok i mach ogonem! (dzieci wyciągają ręce w bok, ruszają miednicą na boki) Dwa podskoki w lewą stronę. Dwa podskoki w stronę prawą. Dalej wg pomysłu dzieci.
  2.  „Ruch to zdrowie” – wykonywanie ćwiczeń ogólnorozwojowych z plastikową bu­telką. Uświadomienie dzieciom potrzeby ruchu dla utrzymania zdrowia
  3. -stojąc w rozkroku przekładają butelkę między nogami
  4. -unoszą butelkę do góry, ręce wyprostowane, kołyszą się na boki
  5. -lężą przodem( na brzuchu), nogi wyprostowane, butelkę trzymają oburącz, podnoszą głowę i ręce(nadal trzymając butelkę)
  6. -lężą tyłem( na plecach), nogi zgięte w kolanach,między nimi butelka, robią skłon głową i podciągają kolana, dotykając butelką do głowy
  7. -podskakują obunóż z butelką między kolanami
  8. -przeskakują przez butelkę w przód i tył
  9. - wyciszenie- dzieci kładą się na butelce (butelka znajduje się pod ich plecami) i turlają się wolno w przód i tył

4.DZIEŃ TEMAT: GDZIE ZNAJDĘ KWIATY?

 Wdrażanie do poznawania różnych form ekspresji artystycznej – malarstwo, rzeźba, muzyka, poezja, proza.
Gdzie znajdę kwiaty?” – rozmowa na temat kwiatów w sztuce. Rodzic rozmawia z dziećmi o tym, że kwiaty są inspiracją dla wielu artystów. R. po­kazuje reprodukcję obrazu Olgi Boznańskiej Żółte róże. Dzieci wypowiadają się na temat sposobu, w jaki artystka przedstawia kwiaty i ich barwy. Następnie R. pokazuje ilustrację przedstawiającą kwiaty na płaskorzeźbach w drewnie. Dzieci obiema dłońmi rzeźbią w powietrzu kwiaty. Dzieci, słuchając utworu Walc kwiatów Piotra Czajkowskiego z internetu lub Moment musical Franza Schuberta , wykonują paluszkową improwizację (każda dłoń jest jednym kwiatem: kwiat rozkwita, palce powoli się rozprostowują, kwiat zamyka się do snu – dzieci łączą palce ze sobą).
„Kolorowe pląsy”– improwizacje taneczne do utworu Piotra Czajkowskiego Walc kwiatów lub Moment musical Franza Schuberta.
Dzieci wybierają sobie kolorowe paski krepiny i łączą je taśmą, aby się nie pogubiły. Przygotowują po dwa zestawy – po jednym do każdej ręki. Tańczą swobodnie, wymachując różnobarwnymi pa­skami. utwór Walc kwiatów Piotra Czajkowskiego z internetu, krepina, taśma klejąca

  • Tworzymy kwiaty” – malowanie na folii plastikowej.
    Dzieci malują farbami kwiaty na folii plastikowej. W czasie malowania słuchają utworu Piotra Czaj­kowskiego Walc kwiatów (z internetu) lub innego dowolnego utworu instrumentalnego. Gdy prace wyschną, Rodzic przykleja je do szyby okiennej w sali. folia plastikowa, farby, pędzle; utwór Walc kwiatów Piotra Czajkowskiego z internetu

5.DZIEŃ TEMAT: JAK WYGLĄDA WIEŚ?

 Co robi rolnik?” – próba odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci, zabawy z piosenką. Stary Donald farmę miał – zabawa przy piosence.

Stary Donald farmę miał  sł. i muz. tradycyjne

Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł!
Na tej farmie pieska miał, ija, ija, oł!
Słychać hau, hau tu,
Hau, hau tam,
Hau tu, hau tam,
Wszędzie hau, hau,
Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł!
Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł!
Na tej farmie krowy miał,ija, ija, oł!
Słychać mu, mu tu,
Mu, mu tam,
Mu tu, mu tam,
Wszędzie mu, mu,
Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł!
Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł!
Na tej farmie kaczki miał, ija, ija, oł!
Słychać kwa, kwa tu,
Kwa, kwa tam,
Kwa tu, kwa tam,
Wszędzie kwa, kwa,
Stary Donald farmę miał, ija, ija oł!

„Jak wygląda wieś?” – rozmowa z dziećmi

Dzieci siedzą na dywanie. Rodzic pokazuje pary zdjęć. Zadaniem dzieci jest wskazanie, które ze zdjęć nie pasuje do polskiej wsi. Pary zdjęć: krowy – słonie, jabłonka z jabłkami – palma kokosowa, traktor – samolot, kury – flamingi, pole ze zbożem – ruchliwa miejska ulica, dom jednorodzinny – blok. N. tłumaczy dzieciom: Niektóre elementy możemy spotkać zarówno na wsiach, jak i w mia­stach. Bloki są charakterystyczne dla miast, jednak w wielu wsiach ludzie również mieszkają w blokach. Więcej domów jednorodzinnych jest na wsiach, ale są one również i w miastach. pary zdjęć: krowy – słonie, jabłonka z jabłkami – palma kokoso­wa, traktor – samolot, kury – flamingi, pole ze zbożem – ruchliwa miejska ulica, dom jednorodzinny – blok;

W gospodarstwie” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

Dzieci siedzą na dywanie. Rodzic z dziećmi ustala cztery kolory symbolizujące różne zwie­rzęta: zielony – konie, czerwony – krowy, niebieski – kozy, żółty – kury. Gdy rodzic pokaże jeden z 4 kolorów dzieci poruszają się w taki spo­sób, jak zwierzę, które dany kolor symbolizuje i wydaje dźwięk odpowiedni dla danego zwierzęcia. • kolory np.kredki